2025-05-15 | 2 min läsning

Systematiskt kvalitetsarbete i grundskolan ger resultat

Foto: Lo Birgersson
2025-05-15 | 2 min läsning
Skolinspektionen har gjort en kvalitetsgranskning av Göteborgs Stads ansvar för grundskolan. ”Skolinspektionens granskning visar att vi är på rätt väg, och att vi behöver fortsätta på den vägen och intensifiera vårt arbete”, säger grundskoleförvaltningens direktör Maria Andersson.

Granskningen fokuserade på två områden: analys av studieresultat och trygghet, och det kompensatoriska arbete för elever med sämre förutsättningar.

Resultat på flera områden

Granskningen visar att det systematiska kvalitetsarbetet ger resultat på flera områden:

  • Förvaltningen har en organisation som fångar upp signaler om otrygghet.
  • Förvaltningen arbetar aktivt för att följa upp tryggheten på skolenheter med låga resultat och söker orsaker till otrygghet.
  • Förvaltningen har identifierat elevgrupper med sämre förutsättningar och arbetar för att möta deras behov genom kompensatoriska åtgärder.
  • Förvaltningen fördelar ekonomiska och organisatoriska resurser för att stödja elever med sämre socioekonomiska förutsättningar.

Pekar ut förbättringsområden

Granskningen pekar ut två förbättringsområden:

  • Analys av studieresultat och trygghet: Huvudmannen behöver utveckla sin analys för att söka orsaker till resultaten som relateras till verksamhetens genomförande och de förutsättningar som finns. Detta innebär att använda ett jämförbart underlag som visar hur trygghets- och studieresultaten ser ut i alla årskurser, för olika elevgrupper och kön, samt går att följa över tid.
  • Kompensatoriska åtgärder: Huvudmannen behöver tydliggöra syftet med de kompensatoriska insatserna och följa upp att de ger avsedd effekt. Detta innebär att definiera specifika mål för insatserna och följa upp hur resurserna används och vilken effekt de har på elevernas möjligheter att tillgodogöra sig utbildningen.

Grundskoleförvaltningen ska redovisa för Skolinspektionen hur det arbetet ska gå till.

– Vi behöver fortsätta att utveckla vårt arbete för att kunna nå vårt mål, att alla våra elever ska ha förutsättningar att lyckas i skolan, säger Maria Andersson.



Prenumerera så du inte missar något nytt!