Serviceresor har öppnat en samtalslinje dit resenärer kan ringa och prata bort en stund. På bilden Elin Tavér Blank på beställningscentralen. Till höger Thomas Karlsson, tillförordnad avdelningschef serviceresor.
Serviceresorna i Göteborg har minskat med ungefär 50 procent under covid-19-pandemin.
”Vi har många som kan svara”
– Många äldre kände sig ensamma även innan, föraren är den enda som en del av våra resenärer träffar, så i de här tiderna blir ensamheten ännu värre, säger Thomas Karlsson.
Tidigare under sommaren öppnade därför serviceresor i Högsbo en samtalslinje dit resenärerna kan ringa för att prata bort en stund. Ta en fika över telefon helt enkelt.
– Vi har många som kan svara när resenärerna ringer. Vi har inga köer på övriga linjer i dag egentligen.
Thomas Karlsson berättar att de hade hoppats på att behovet att ringa skulle vara större.
– Jag har kollat på samtalsstatistiken sedan vi öppnade det här numret och dessvärre har vi bara haft tre inkommande samtal. Vi hoppas att fler ringer nu.
Hur länge är samtalslinjen öppen?
– Vi har inte satt något slutdatum. Vi kör så länge vi har möjlighet och vi ser att det finns ett behov att ha linjen öppen.
FAKTA | Serviceresors samtalslinje
Är öppen varje helgfri vardag mellan klockan 10 och 14.
Telefonnumret är 031 – 368 28 28