– En stor dag för cyklandet i Göteborg, sa förre trafikdirektören Lars-Bertil Ekman när han visade upp de blå cyklarna för media på Gustaf Adolfs torg på fredagen.
– Nu får vi ett bra komplement för korta resor i centrala Göteborg, ett system som ger resenärerna stor frihet i att byta mellan till exempel buss och spårvagn och cykel.
Max 300 meter mellan stationerna
Systemet invigs 10 augusti, under Kulturkalaset. Men redan från 10 juli kan man köpa abonnemangskort på webben. Vid starten i augusti kommer det finnas ca 300 lånecyklar som kan hämtas och ställs tillbaka i 20 stationer, med som mest 300 meter emellan.
Ola Ederborn är 25 år, studerar till arkitekt på Chalmers och bor i Högsbo.
– Jag cyklar faktiskt inte så mycket själv, men det blir kanske ändring på det nu, säger Ola Ederborn.
Hans pris i tävlingen är nämligen årskort till lånecyklarna för både 2010 och 2011.
Fångar positiv känsla tycker juryn
– Det var ett ganska lätt val, vi var överens om att detta var bästa förslaget, sa jurymedlemmen och kommunalrådet Jan Hallberg.
Juryn tycker att namnet fångar just det som efterlystes i tävlingen; en positiv känsla för ett Göteborg där man kan röra sig flexibelt med cykel.
Ola Ederborn beskriver själv sitt förslag, ”Styr och Ställ”:
– Namnet är dels en liten klassisk göteborgsk ordvits, orden i namnet kan läsas som cykelstyre och cykelställ. Men det syftar också till precis det man göra när man lånar en cykel, man tar sig dit man ska och sen ställer man cykeln.
Göteborg blir billigast
Trafikkontoret står bakom lånecyklarna, som en del i det långsiktiga målet att öka cyklandet i staden. Efter en upphandling har kontoret gett i uppdrag åt företaget JCDecaux att sköta systemet, allt från betalningar till att serva cyklarna.
Magnus Heljeberg, VD för JCDecaux, berättade att företaget idag har sex års erfarenhet av att bygga upp liknande system i 60 städer, de flesta i Europa.
– Vi har installerat 3.500 stationer med 45.000 cyklar. Men ingenstans är det så billigt som i Göteborg. Tio kronor för ett tredagarskort är lägsta priset i Europa, sa Magnus Heljeberg.
Göteborg blir också första stad i Norden där det blir möjligt att teckna ett tredagarskort på plats, med ett bankkort. En kundtjänst är öppen dygnet runt och svarar på frågor.
Fullt utbyggt 2013
Systemet ska byggas ut etappvis och mot slutet av året ska det finnas 500 cyklar och 40 stationer. Helt utbyggt ska det vara år 2013, med 1.000 cyklar och 70-80 stationer.
Systemet är helt reklamfinansierat och kostar alltså inte skattebetalarna mer än trafikkontorets arbetsinsatser.
3387