Anders Larsson, projektledare på Swebus beskriver hur det fungerar:
– Bussarna utrustas med en GPS-navigator som mäter dess position på 15 meter när. Den kopplas till en digital karta som är uppritad utifrån ruttens olika hastighetsbegränsningar. Kartan uppdateras 5 gånger per sekund. När bussens hastighet överensstämmer med den lagstadgade gränsen aktiveras ett lätt motstånd i gaspedalen. Det blir trögare att gasa och jobbigt att höja farten.
För en säkrare trafik
Vägverket satsat mycket på tekniken eftersom man vet att höga hastigheter är en av de största orsakerna bakom allvarligare trafikolyckor. Björn Axberg, trafikplanerare på Västtrafik i Göteborg resonerar på liknande sätt:
– Vår policy är att ligga i teknikens framkant och utnyttja de innovationer som finns för en bättre och säkrare service. ISA ger oss en alternativ metod för att påverka hastigheterna och till exempel komma bort från obekväma fartgupp. Eftersom tekniken sköter övervakningen behöver föraren dessutom aldrig ta blicken från vägbanan när de kör fordonet, säger han.
Kommer inte att märkas
Den digitala tekniken kommer att vara i princip helt osynlig, det enda som kommer att synas på bussarna är en liten etikett som upplyser om att systemet är installerat – passagerarna kommer inte att märka något. Kostnaden för satsningen är beräknad till cirka 15.000 kronor per buss, men till det kommer de långt över 70 miljoner kronor som Vägverket satsat sedan projektet påbörjades 1999. Och Björn Axberg tror att ISA är en teknik med framtiden för sig:
– De flesta trafikbolag idag har ett realtidssystem för att övervaka trafiken. Den typen av applikationer borde gå att integrera med det här systemet. Jag tror också att efterfrågan på avancerade farthållare kommer att öka kraftigt när den nya tekniken vunnit ordentligt fotfäste, säger han.