2010-02-25 | 3 min läsning

Trafikkontoret mäter stabiliteten längs kanalen

Belastningen på kajkanten mellan Fontänbron och Kvarnbron utanför Nordstan är hög, och muren mot kanalen är gammal. Nu mäter trafikkontoret stabiliteten i gatan och muren för att kunna sätta in åtgärder om det visar sig behövas.

Göteborgare som passerar Brunnsparken på vardagar har den senaste tiden kunnat se människor i gula västar som går omkring med mätutrustning. De är från trafikkontoret och har slagit in metalldubbar i gatan och i muren ner mot kanalen utanför McDonalds. Nu kontrollerar de regelbundet ifall dubbarna rör sig.

Trafikkontoret har vetat sedan länge att det finns en viss förskjutning av stenar i muren ner mot kanalen mellan Fontänbron och Kvarnbron. När stadsbyggnadskontoret förra året gjorde en detaljplan över Nordstan mätte de samtidigt stabiliteten i närliggande gator.

Vill inte ta några risker

– Det visade sig att stabiliteten i denna del av Norra Hamngatan var lägre än vi kände till, säger Annika Oskarsson på trafikkontoret.

Därför har man startat ett mätprogram som nu pågått i två månader.

– Hittills har vi inte sett några rörelser alls i muren eller i gatan, jämfört med de mätvärden vi har från 1990-talet.

– Men eftersom det är ett väldigt viktigt snitt i stan, där det går spårvagnar och bussar och många människor rör sig, så vill vi vara noga ändå.

Finns tid att planera

Trafikkontoret har därför påbörjat en mer detaljerad stabilitetsutredning, som Annika Oskarsson tror kommer att leda fram till någon sorts åtgärd 2011 eller 2012. Parallellt med den långsiktiga planen förbereder man åtgärder som kan sättas in direkt ifall de regelbundna mätningarna skulle avslöja några rörelser.

– Området är inte instabilt, men det har en lägre stabilitet än vi vill ha. Men eftersom vi inte ser några rörelser behöver vi inte agera nu. Hade vi trott att det fanns någon risk för allmänheten så hade vi stängt av gatan direkt.

Annika Oskarsson ser flera skäl till att gatan och muren inte är tillräckligt stabila.

– Det är nog en kombination av en ökad belastning från trafiken, det material som finns i gatan och att muren åldrats.

Liknande utveckling vid Tyska kyrkan

Hon betonar att en eventuell rörelse i gatan eller muren inte skulle betyda att hela hållplatsen skulle rasa ner i kanalen, utan snarare att mätprogrammet då får utökas och planeringsprocessen påskyndas.

Det finns andra sträckor längs med kanalen som trafikkontoret också bevakar, till exempel den del av Norra Hamngatan som ligger utanför Tyska kyrkan. Där passerar många bussar. Trafikkontoret har noterat en viss förskjutning av stenar i kajkanten och gör därför regelbundna mätningar på platsen.



Prenumerera så du inte missar något nytt!