2006-01-26 | 4 min läsning

Trafikökningen mattades under 2005

43 procent av cyklisterna använder nu hjälm och trafikökningen är lägre än på flera år, 1,5 procent i kommungränssnittet. Det visar trafikkontorets sammanställning av statistiken över 2005 års trafikutveckling, cykelhjälms- och bilbältesanvändning och dödade i trafiken.

Trafiken på de stora lederna fortsätter att öka under 2005 men nu i en lägre takt än de närmast föregående åren.

Tunnelbygget påverkar citytrafiken

– I det 28 fasta punkterna som vi mätt sedan 1970-talet var ökningen bara 1,5 procent under 2005, säger HansErik Svensson på trafikkontoret.

Under årens lopp har en omfördelning av trafiken skett från små och medelstora gator över hela Göteborg till det övergripande trafiknätet.

Trafiken in och ut ur city och centrala staden fortsätter att minska och i citysnittet har vi nu den lägsta trafikmängden sedan vi började mäta 1970, säger HansErik.

Trafiken i city har också påverkats av bygget av Götatunneln genom att trafiken letts om i de olika faserna av bygget vilket gör att vissa gator vissa år fått ökad trafik.

Fler använder cykelhjälm

Trafikkontoret mäter varje år cykelhjälmsanvändningen på arton platser tre gånger varje höst. Sedan mätningarna började 1991 har användningen av cykelhjälm ökat från cirka 8 procent till dagens 43 procent 2004 var motsvarande siffra 39,6 procent.

– Vi kan också se att de som cyklar längre sträckor, mätpunkterna ligger till exempel på Dag Hammarskjöldsleden och Otto Elanders gata, använder hjälm i högre utsträckning än de som cyklar korta och centrala sträckor, till exempel på Stigbergsliden och Rosenlundsbron, säger HansErik Svensson.

Att cykelhjälmanvändningen ökar gör också att de cyklister som är inblandade i olyckor har större chans att klara sig från allvarliga olyckor. Enligt NTF halverar hjälmen risken att dödas eller få allvarliga skador.

Fotgängare ska skyddas

Under de tolv år som Trafikkontoret mätt bilbältesanvändningen har den ökat från cirka 83 procent till dagens cirka 92 procent. Mätningarna skedde på fjorton platser under maj månad.

Under 2005 dödades tolv personer i Göteborgstrafiken, varav nio var oskyddade trafikanter.

Trafiksäkerhetsarbetet intensifierades under 90-talet med många olika åtgärder som följd.

Eftersom de oskyddade trafikanterna och speciellt fotgängarna alltid varit de som råkat mest illa ut i Göteborgstrafiken har arbetet i första hand inriktats på åtgärder som ökat säkerheten för dessa.

Det viktigaste har varit att minska hastigheter där konflikterna med fotgängarna bedömts som störst, det vill säga på bostadsgator och vid korsningspunkter mellan fordon och oskyddade trafikanter samt i anslutning till kollektivtrafiken.

”På rätt väg i trafiksäkerhetsarbetet”

Studier visar att åtgärder som sänker hastigheten och därmed också flyttar biltrafik till ”säkrare” gator haft störst effekt. Totalt kan man säga att hastighetsreducerande åtgärder plus åtgärder som separerar gång- och cykeltrafikanter från biltrafiken svarar för cirka tre fjärdedelar av den minskning som skett av antalet dödade och svårt skadade trafikanter då man jämför nivån vid slutet av 1980-talet med nivån i nuläget.

– Vi är på rätt väg i Göteborg med vårt trafiksäkerhetsarbete, det visar bland annat den rapport (Trafiksäkerhetsutveckling i Göteborg) som VTI tog fram under 2004 som säger Suzanne Andersson, trafiksäkerhetssamordnare på Trafikkontoret.

Tidigare artikel på Vårt Göteborg:
Unik minskning av trafikolyckor med dödlig utgång



Prenumerera så du inte missar något nytt!