Så han tyckte att Trafikkontoret borde göra en utredning, som skulle omfatta utvecklingen mellan åren 1970 och 2000.
– Syftet med initiativet är att skapa en historisk grund för den fortsatta planeringen för trafik Göteborg. Det finns en hel del uppgifter om biltrafiken sedan 1970, men mycket måttligt med historiska data om kollektivtrafiken, säger Lennart.
E6:an genom City!
Trafiken har ökat totalt sedan 1970-talet, men utvecklingen har skett i olika riktningar. Bilströmmarna över city- och centrala stadsgränsen har minskat, och trafiken över kommungränsen är den som ökat allra mest. Innan Älvsborgsbron öppnades 1966 och Tingstadstunneln 1968 gick E6 genom city, över Götaälvbron, som då hade cirka 90 000 fordon per dygn.
Centrerad kollektivtrafik
Folkmängden i Göteborg har minskat svagt. En kraftig omfördelning har skett till de yttre stadsdelarna. Till grannkommunerna har folk flyttat i ännu högre grad.
Resorna in mot Göteborgs centrum är många varje dag. Göteborgs centrum är en av Sveriges största arbetsplatser, även om många nya arbetsplatser finns i ytterområdena.
Kollektivtrafiklinjerna har koncentrerats mot centrum, här åker tre av fyra kollektivt. Däremot dominerar bilisterna trafiken över kommungränserna, här åker bara en av tio kollektivt.
Förbättrad säkerhet
– Under åren mellan 1970 och 2000 har trafikplanerarna genom sitt arbete lyckats flytta trafiken från ett par hundra av de mindre och halvstora bostadsgatorna i centrala delar av Göteborg och Hisingen till de stora lederna genom att dels förbättra det stora bilnätet, dels begränsa framkomligheten på bostadsgatorna, säger Lennart.
Enligt rapporter från polisen och sjukhusen har antalet döda och svårt skadade halverats under den senaste tioårsperioden. Men att begränsa trafiken genom att bygga hinder i bostadsgatorna är inte enbart positivt.
Arbetet fortsätter
Lennart sammanfattar arbetet med att vi måste fortsätta arbetet med att förbättra situationen utmed bostadsgatorna och flytta ut trafiken till de större lederna.
– Trafikplanerarna måste satsa på att förbättra både kollektivtrafiken och det övergripande bilnätet.
Fler måste åka kollektivt. Tingstadstunneln måste avlastas. Tillgängligheten till hamnen och Norra Älvstranden måste förbättras. Detta är några av de råd framtidens trafikplanerare bör ta fasta på i sitt arbete.
Läs mer om trafikplanering i pappersupplagan av Vårt Göteborg som utkommer lördag 8 mars.
(Tidningen delas ut till samtliga hushåll i Göteborgs kommun)