Fråga: Jag köpte en soffa för fyra år sedan, den kostade 16.000 kronor. Efter ett år gick soffan sönder i armstödet och då fick jag en helt ny soffa. Efter ytterligare ett år gick även den andra soffan sönder på samma sätt och då fick jag en ny igen. Nu har soffa nummer tre gått sönder, armstödet har lossnat igen. Säljaren vill nu laga felet istället för att ge mig en ny soffa. Vad kan jag kräva?
Svar: Enligt förarbetena till konsumentköplagen ska en köpare normalt sett inte behöva tåla mer än två avhjälpningsförsök när det rör sig om samma fel, om det rör sig om olika fel kan det vara rimligt att köparen får godta något ytterligare försök. Jag anser att det inte gör någon skillnad om säljaren har valt att leverera en ny soffa istället för att reparera den befintliga. Om det är samma fel har du med andra ord rätt att häva köpet istället för att invänta ytterligare lagningsförsök.