2024-06-25 | 3 min läsning

Trygg övergång för skolsugna förskolebarn

Foto: Karin Porsgaard
2024-06-25 | 3 min läsning
Trygg övergång för skolsugna förskolebarn
Efter sommaren börjar cirka 5 000 förskolebarn i förskoleklass. Under sista året förbereder de sig på olika sätt med bland annat samtal, rollekar och projekt.

Efter sommaren börjar cirka 5 000 förskolebarn i förskoleklass. Under sista året förbereder de sig på olika sätt med bland annat samtal, rollekar och projekt.

– Vi märker att barnen är sugna på och vill ha fler utmaningar i undervisningen, säger Elin Roos, förskollärare på förskolan Dimvädersgatan 1–5.

Göteborgs Stad har planer för övergången mellan förskola och skola och fritidshem, de innehåller flera olika steg som säkerställer att skolan har den information och kunskap de behöver för att skapa sammanhang, kontinuitet och utveckling för barnen i skolan.

Foto: Karin Porsgaard

Barnens behov och rätt förutsättningar

På Dimvädersgatan 1–5 arbetar barn och pedagoger mycket med språk och bilder. Alla barn har gjort en egen bildkarta över vad de gillar att göra i förskolan. Bildkartan används både i undervisningen i förskolan och i de förberedande samtalen som förskolan har med skolan.

Samtalen kan handla om vad barnen är osäkra på inför starten och om de vill ha hjälp med något särskilt av lärarna. Förskolan berättar om hur de har arbetat med gruppen, vad som fungerat bra och mindre bra för att skolan ska ha rätt förutsättningar när de tar över ansvaret för barnens fortsatta utbildning.

Rollekar och nya samarbeten

– Under vårterminen har vi lekt rollekar i skolmiljö och turats om att vara lärare och elev. Vi har pratat om nya begrepp och vad de innebär men också vad som kan skilja mellan förskola och skola, säger Elin Roos.

På förskolan Doktor Håléns gata 11 tar pedagogerna hjälp av barnens nyfikenhet och intressen. Alla barn som ska börja i förskoleklass träffas en gång i veckan under sista året och arbetar med ett projekt de valt själva.

Foto: Karin Porsgaard

– Det uppstår alltid utmaningar och de får öva på att samarbeta med någon de kanske inte känner jättebra. Under året blir barnen mer och mer trygga med varandra och när sedan de flesta börjar i samma klass så har de den tryggheten med sig, säger Trang Bui, förskollärare på Doktor Håléns gata 11.

Inkluderar vårdnadshavare

I ett avslutningssamtal delar pedagogerna information om barnets förskoletid med vårdnadshavarna. Den informationen delas också med de nya lärarna på skolan om vårdnadshavarna godkänner det.

Ett viktigt arbete är att förbereda för barn som kan behöva särskilt stöd i skolan. Det sker i nära dialog tillsammans med vårdnadshavare och skola. Målet med alla övergångar är att hela familjen ska känna sig trygg inför skolstarten och med barnets fortsatta utbildning.

Ut genom fönstret och vidare till skolan

I veckan hade Doktor Håléns gata 11 sommaravslutning. Hela förskolan firade med picknick på gården, dans, rosutdelning och ”uthopp” genom fönster för de barn som börjar skolan efter sommarlovet.

– Vi tror vi kommer lära oss att läsa i skolan, det ska bli kul, säger barnen på Doktor Håléns gata 11.

Foto: Karin Porsgaard



Prenumerera så du inte missar något nytt!