TUR 2003, den stora rese- och turistmässan på Svenska Mässan, firar alltså 20-årsjubileum i år.
Närmare 2 000 utställare från över 90 länder från alla världsdelar kommer till Göteborg under mässdagarna 20–23 mars (öppet för allmänheten 22–23 mars).
Över 50 000 människor besöker mässan, som har en enorm betydelse för staden, dess besöksnäring, hotell och restauranger.
Sett till internationell representation kan TUR bara jämföras med friidrotts-VM. Med en skillnad: TUR äger rum varje år…
Dansk sådde fröet
Men hur började det egentligen?
– Jag fick idén 1982 efter ett samtal med Lauritz Hwas, som var dansk turistchef i Sverige, berättar Mona Skoglund, som skapade TUR och som fortfarande är aktiv i projektet.
Mona, som började på Svenska Mässan 1973, hade i flera år arbetat med Dagens Hushåll, där det fanns några nationspaviljonger. Hon försökte övertala danskarna att ställa ut, men Hwas var inte intresserad.
Riktig resemässa?
– Hur vore det om ni startade en riktig resemässa istället, frågade han.
Mona, som behärskar sju språk och som redan då hade ett internationellt kontaktnät efter flera år i diplomatisk tjänst, funderade – och insåg att han hade helt rätt.
Steget från ord till handling var inte långt.
Succé direkt
Men danskarna hann före: redan 1983 öppnades Nordens första resemässa i Köpenhamn.
– Jag var där och träffade den ansvarige, som log lite överseende och sa ”Jaså, ni tänker ha en resemässa i Göteborg också? Men Köpenhamn är ändå Nordens huvudstad.”, minns Mona.
– Jag svarade: ”Du är ändå välkommen – om du hittar till Göteborg”.
1984 öppnade första TUR. Och den utklassade direkt Köpenhamnsmässan. Redan första året drog TUR 40 länder och 460 utställare på 4 000 kvadratmeter monteryta.
Snart etablerades resemässor även i Oslo och Helsingfors. Men ingen mässa har genom åren kunnat hota TUR:s position som nummer ett i Norden.
Hotet från Stockholm
Stockholm har också försökt ta upp konkurrensen.
– Där har väl startats sex, sju olika resemässor. Men alla har lagts ned. Den senaste, som skulle gå i höst, meddelade nyligen att man har tagit ”time out”, säger Mona.
TUR växte oavbrutet fram till toppåret 2001, då mässytan (det viktigaste måttet) var fyra gånger så stor som premiäråret. Sedan kom 11 september.
– I ett slag förändrades våra resemönster, konstaterar Johan F. Lundberg, som i fjol tog över som projektledare för TUR.
Över hela världen började människor planera sitt resande på ett nytt sätt. Man valde i högre utsträckning ”säkra” och näraliggande resmål. Det fick påtagliga följdverkningar för branschen: tusentals resebyråer och flygbolag hamnade i ekonomisk kris.
Men för TUR-mässans del har nedgången varit marginell.
– Årets mässa är i samma nivå som de senaste åren, konstaterar Johan. En förklaring är att resandet betyder så mycket för vår livskvalitet. Undersökningar visar att våra resor och semesterutgifter är bland det sista vi drar in på.
Ser ljust på framtiden
Han ser optimistiskt på mässans framtid.
– Vi ser till exempel en kraftig ökning av resandet i och till Sverige, det bådar gott.
– Vår målsättning är att försvara TUR:s position som Nordens största och bästa resemässa och att locka över 100 länder varje år till Göteborg.