2003-02-06 | 2 min läsning

Tynnered får pengar till trygghetsarbete

Tack vare trygghetsvandringar och gott samarbete blir nu Tynnered första stadsdelen i Göteborg som får ta del av de resurser som avsätts för att göra staden vackrare och mer trivsam för invånarna. 1,4 miljoner ska göra närmiljön mer tillgänglig för de boende i en stadsdel där biltrafiken tar stor plats.

Den här artikeln publicerades 2003-02-06 och kan ha hunnit bli inaktuell.

Sex gångstråk genom hela stadsdelen ska fräschas upp och bland annat få ny och förbättrad ljussättning. Det gäller bland annat de gångtunnlar under gatorna som många uppfattar som mörka och otäcka.

Pilotprojekt i Tynnered

Tynnered är något av ett pilotprojekt i staden när det gäller att genomföra så kallade trygghetsvandringar som skapar underlag för förbättringar. En rygghetsvandring är en form av inventering av trygga och otrygga platser där representanter för flera olika instanser, boende och verksamma, i stadsdelen samarbetar och kommer överens om vad som behöver åtgärdas.

– Det är en bra metod i vilken alla kan delta och ett demokratiskt arbetssätt där allas röster är lika mycket värda. Vi har genomfört flera trygghetsvandringar sedan ett par år tillbaka, säger Karin Alsén, utvecklingschef och folkhälsosamordnare i Tynnereds stadsdelsförvaltning.

Ska se över hela stan

Hela Göteborg ska ses över när det gäller trygghetsfrågorna. Pengar kommer att fördelas från de medel som avsatts för att göra staden vackrare och mer trivsam för invånarna.

– Vi kommer att gå igenom alla stadsdelar över hela staden och de stadsdelar som gjort och gör trygghetsvandringar kommer att, naturligt nog, bli prioriterade i tågordningen i vårt arbete. Det ska löna sig att engagera sig och där finns det ett uttalat behov av åtgärder, säger Kristina Hulterström, arkitekt på stadsbyggnadskontoret och projektledare för Trygg, vacker stad som är ett projektsamarbete mellan Stadsbyggnadskontoret, Trafikkontoret och Park- och Naturförvaltningen.

Läs mer om det arbete som ska genomföras i Tynnered i pappersupplagan av Vårt Göteborg som utkommer lördag 8 februari.
(Tidningen delas ut till samtliga hushåll i Göteborgs kommun)



Prenumerera så du inte missar något nytt!