Ungdomens Fredspris belönade norska och svenska elever
– Ni är framtidens kämpar, sade Anneli Hulthén, kommunstyrelsens ordförande i sitt tal till deltagande ungdomar och lärare från de sex nominerade skolorna.
För nionde året i följd delas Ungdomens fredspris ut till skolor i Norge och Sverige som ”genom visat engagemang medverkat till ett demokratiskt, mångkulturellt samhälle eller arbetat för en fredligare värld och hållbar utveckling”. Den högtidliga ceremonin lockade närmare 500 gäster som fick ta del av inspirerande presentationer av skolornas arbete.
Eleverna på Nesbru videregående skole i Oslo fick förstapris för sitt samarbete med ett mottagningscenter för asylsökande ungdomar. Projektet innebär att eleverna deltar i olika vardagsaktiviteter med de asylsökande ungdomarna. Möten som bidrar till att öka förståelsen om olika kulturer.
– Vi har fått en livserfarenhet vi aldrig kommer att glömma. Detta är något skolan kommer att fortsätta med, berättade en av eleverna.
Hvitfeldtskas utbyte med Moskva prisat
Hvitfeldtska gymnasiet, som var nominerade i samma kategori, ”internationellt samarbete – för fred och internationell samverkan”, fick pris och 5 000 kronor för sitt utbyte med ryska studenter och lärare vid ett universitet i Moskva.
Kerstin Jannerberg, lärare på Hvitfeldtskas IB-program, tycker att det är viktigt att unga får lära känna varandras kulturer på det lilla planet. Vid de årliga utbytesträffarna i Moskva och Göteborg samtalar och jobbar ungdomarna utifrån frågor som: Hur såg livet ut när dina föräldrar var unga jämfört med idag? Hur tänker du om framtiden, om utbildning och karriär?
– Vi vill nå bortom tidningsrubrikerna och ner till en mikronivå. Då kan det skapas en förståelse, säger Ingrid White Åshammar, även hon lärare på IB-programmet.
I kategorin ”arbete för hållbar miljöutveckling” gick förstapriset på 25 000 kronor till norska Hallagerbackens skole för ett miljösamarbete med ett elektronikföretag. ”De elektroniska miljöagenterna” i klass 7 har gjort en miljöbroschyr som delas ut till både skolans elever och företagets anställda.
Rosendalsskolan belönades för kapsylinsamling
Rosendalsskolans klass 5F i Göteborg belönades för sitt fleråriga Kapsylprojekt, där barnens insamling av kapsyler blivit utgångspunkt inte bara för lärande om miljötänkande och återvinning, utan även för konstnärligt skapande och musik!
Klass 5F från Rosendalsskolan avsluade sin presentation med körsång, ackompanjerad av maraccas, tillverkade av – just det, gamla kapsyler.