2005-12-14 | 3 min läsning

Uppdrag grannsämja

Även goda grannar kan ha dåliga vanor.
Störningsjourens nattarbetare skapar trivsel och trygghet i trappuppgången.
När grannen spelar trummor efter midnatt, festar lite väl glatt eller möblerar om i stället för att sova – då rycker Störningsjouren ut.
Den som är hyresgäst hos någon av de anslutna värdarna (Familjebostäder, Poseidon, Hjällbobostaden, Bostadsbolaget och Gårdstensbostäder) och inte själv vill kontakta en störande granne kan ringa ett journummer, så kommer något av de bilburna jourteamen och talar med fridstöraren.
Vänlighet och dialog
Fast den som tror att utryckningen resulterar i en uppläxning tror fel – taktiken stavas dialog och vänlighet.
– Det är den mjuka linjen som gäller, det handlar inte om att sätta dit någon. De flesta har bara inte tänkt sig för och det är sällan någon blir arg. Klart man får skit ibland, men definitivt inte så ofta som jag trodde innan, säger Annika Öby, som borde vara luttrad efter att tidigare ha jobbat med vräkningar och hyresinkasso.
Störningsjourens tio ordinarie nattarbetare – som är en blandad samling när det gäller ålder, kön och yrkesmässig och etnisk bakgrund – jobbar tre-fyra nätter i veckan.
På fredag- och lördagkvällar kan antalet utryckningar bli 30-40 stycken, i samband med storhelger och lön ännu fler. Hälften av störningarna består av hög musik, i övrigt kan det bland annat handla om grannar som borrar, flyttar möbler eller grälar. Hyresgästen som ringer är alltid garanterad anonymitet.
Få ärenden blir polissak
– Folk ringer inte av bekvämlighet utan för att de inte vill stöta sig med grannarna. Och rädsla, befogad eller inte, måste man alltid ta på allvar. När man kan lugna en rädd tant och förklara att det inte var så farligt som hon trodde, då känner man verkligen att man gjort nytta.
Ytterst få störningar blir polissak, men personalen rapporterar alltid till värden.
– Men det är absolut inte så att någon hotas med vräkning – det är dialog som gäller även där, försäkrar Bo Strandberg, vd för det kommunala bolaget sedan starten i april förra året.
ULF BENKEL
www.storningsjouren.goteborg.se



Prenumerera så du inte missar något nytt!