2024-12-03 | 3 min läsning

Varannan butik bröt mot lagen under Black week

Tillsammans med 30 andra kommuner har Gabriel Södersten och Amanda Norberg på Göteborgs Stads konsumentrådgivning granskat om fysiska butiker följer den nya prisinformationslagen. Resultatet visar att över hälften bryter mot lagen. Foto: Göteborgs Stads konsumentrådgivning
2024-12-03 | 3 min läsning
Varannan butik bröt mot lagen under Black week
Konsumenter riskerar fortfarande att bli utsatta för oseriösa rea-erbjudanden. Det visar en nationell kartläggning som letts av konsumentrådgivningen i Göteborgs Stad.

Under Black week redovisade över hälften av de undersökta butikerna sina priser på ett felaktigt och otillräckligt sätt.

Reglerna ska motverka fuskreor

I september 2022 kom det ändringar i prisinformationslagen som reglerar hur prisinformation ska redovisas vid reor. Enligt lagen ska butikerna ange det lägsta priset en produkt har haft under de senaste 30 dagarna. Reglerna ska motverka fusk-reor, där priser höjs precis före rean för att ge sken av stora rabatter. Men en nationell granskning visar att varannan butik fortfarande inte följer lagen.

Prisinformationslagen

  • Ändringarna i lagen började gälla den 1 september 2022
  • Vid rea ska butiker visa vad det lägsta priset har varit under de senaste 30 dagarna, det gäller både e-handel och fysiska butiker
  • Prisinformationen ska vara lättbegriplig och finnas nära det sänkta priset

Länk: Göteborgs Stads konsumentrådgivning

– Det är verkligen nedslående resultat. Eftersom lagen har funnits i drygt två år hade vi förväntat oss att butikerna skulle vara bättre på att visa sina priser på ett tydligt och korrekt sätt, säger Gabriel Södersten, konsumentrådgivare på Göteborgs Stad.

433 butiker har granskats

Under Black week samordnade konsumentrådgivningen i Göteborgs Stad en nationell undersökning där 31 kommuner deltog. Kartläggningen omfattade 433 butiker där varje kommun besökte mellan 10 och 20 fysiska butiker och tittade på hur och om det tidigare priset på ett antal slumpvis utvalda reavaror märkts ut.

–  Många köp sker fortfarande i fysiska butiker och det är också lättare att göra impulsköp där. Det kan vara svårare att få överblick i en butik och det är inte lika enkelt att jämföra priset i en fysisk butik jämfört med e-handeln, säger Gabriel Södersten.

Vill upplysa företagen

Företag som bryter mot lagen kan få böter och det är Konsumentverket som är den formella tillsynsmyndigheten. Men granskningen under Black week kommer inte leda till några anmälningar från konsumentrådgivningarna runt om i landet. Syftet har i stället varit att upplysa både konsumenter och företag om vad som gäller.

– Anledningen till den här kartläggningen är att vi vill sätta ljus på frågan och få till en debatt, inte att hänga ut enskilda företag. Men vi uppmanar alla konsumenter att anmäla till Konsumentverket när man ser företag som gör fel, säger Gabriel Södersten.

Kan skada konsumenternas förtroende

Han poängterar att butikerna nu måste börja ta sitt ansvar och se till att prisinformationen är rätt och tydlig, både för konsumenternas och för sin egen skull.

– Får man inte korrekt information är det lätt att dras med i hysterin och göra överköp. Det riskerar också att skada konsumenternas förtroende för både reor och handeln i stort. När vissa butiker inte följer reglerna skapas även en ojämlik konkurrenssituation. Det är orättvist både för konsumenterna och för de seriösa handlare som faktiskt följer reglerna, säger Gabriel Södersten.

Hur kommer ni fortsätta jobba med den här frågan?

– Under våren har vi tänkt titta på hur konsumenterna upplever reor. Känner de till lagen, förstår de reapriserna och litar de på reor? Även detta kommer vi att göra tillsammans med andra kommuner, fast i en lite mindre skala. Lägger vi sedan ihop våra tidigare granskningar med konsumenternas syn hoppas vi få en bra samlad bild av hur lagändringen fungerar i praktiken.



Prenumerera så du inte missar något nytt!