Vård- och omsorgskampanj får fint pris
– Vi är otroligt glada och stolta att vi uppmärksammas på det här sättet. Det är ett väldigt fint pris och vi fick en fantastiskt fin motivering. Äldreomsorgen brukar sällan sticka ut och synas på stan som vi gjorde här, men tillsammans med vår byrå var vi modiga och vågade göra det, säger Babbs Edberg, förvaltningsdirektör på äldre- samt vård- och omsorgsförvaltningen.

Babbs Edberg. Foto: Lara Gürcan
Juryns motivering
”Att medarbetarna är företagets viktigaste tillgång håller de flesta med om, men i vissa sammanhang är de mer än så. De är bokstavligt talat livsnödvändiga. Med ett ständigt stort rekryteringsbehov och ett rykte om sig att kanske inte vara det mest spännande sammanhanget, lyckas vår guldvinnare få oss att se sig som den framtidsbransch de också är. På så sätt stärker man inte bara attraktionen och stoltheten hos potentiella medarbetare utan även hos befintliga. Det här är insiktsfullt, modigt och snyggt. Grattis äldre- samt vård och omsorgsförvaltningen i Göteborgs Stad!”
Läs mer: Magnet awards

Foto: Gullers grupp
”Vi ville utmana synen på äldreomsorgen”
Äldre- samt vård- och omsorgsförvaltningens kampanj bestod av bilder och texter om påhittade framtida yrken inom vård och omsorg, som minnes-PT, matingenjör och sällskapsdesigner.
– Vi ville utmana synen på äldreomsorgen och de som arbetar där. Vi har en demografisk utveckling där vi redan nu har fler äldre personer och färre yngre i yrkesverksam ålder. För äldreomsorgen blir det extra utmanande. Dessutom är statusen och synen på äldreomsorgen inte särskilt hög. Syftet med kampanjen var att väcka uppmärksamhet och nyfikenhet och att fler skulle hitta till våra lediga jobb.
Många fler klick och besökare
Så blev också fallet. Äldre- samt vård- och omsorgsförvaltningen fick många fler klick och besökare till sin sajt och den 10 april vann kampanjen alltså guld i ”kreativ klass” i The magnet employer branding awards. En tävling där Sveriges bästa employer branding-initiativ prisas.
Babbs Edberg berättar vidare att vård- och omsorgsbranschen befinner sig i en utvecklingsfas där man inte vet hur framtiden ser ut. För att räcka till i framtiden behövs nya yrken och arbetssätt.
– Vi som stad och samhälle behöver verkligen lyfta den seniora göteborgaren. Var fjärde person i dag är senior och det kommer att bli fler. Då behöver vi fundera på hur vi skapar världens bästa stad för ett långt och värdigt liv. Där finns det en del att göra, säger hon.

Foto: Gullers grupp