Vårkampanj ska locka fler norska turister till Göteborg
Norrmännen är den största utländska gruppen för Göteborgs turism. Efter ett tapp 2011 återkom de norska turisterna under 2012.
– Vi vet att mode, shopping, mat och dryck är viktigt för norrmännen. I vårkampanjen väljer vi att fokusera på shopping som vi paketerar ihop med ett hotellerbjudande och Göteborg City Card. Den riktar sig till osloborna, säger Chatrine Fritzell, chef Göteborg & Co Privatresor.
Kampanjen, som startar runt 15 april, är en ren utomhuskampanj med go:shopping som avsändare. På PR-sidan lyfts även musikfestivaler och skärgård fram under våren.
Kaninlandet och dinosaurier bra nyheter
Sedan skiftas målgrupp när sommarkampanjen, som främst går i Sverige och Norge, startar. Då står familjerna i fokus. Sommarkampanjen är ett samarbete mellan Göteborg & Co, Liseberg och Universeum där de stora attraktionerna framhävs. Det blir en blandning av online-annonsering, sociala medier, tryckt tidning och direktutskick.
– Det är väldigt bra med nyheter som det nya Kaninlandet på Liseberg och nya dinosaurieutställningen på Universeum, säger Chatrine Fritzell.
Utöver Norge rullar en kampanj i Storbritannien i ett samarbete med Norwegian. Göteborg finns med online både på flygbolagets hemsida, i nyhetsbrev och på facebook, medan PR-aktiviteterna i London fokuserar på musik. I startgroparna står också PR-aktiviteter i Tyskland och USA.