2006-01-17 | 2 min läsning

    Varumärket allt viktigare för storstäder enligt ny studie

    Framtidens storstäder måste synas mer för att locka till sig nya, kreativa invånare. De måste bygga sitt varumärke och väcka uppmärksamhet ute i världen. Det är en av slutsatserna i en ny studie kring 45 storstäder, bland annat Göteborg.

    Revisions- och rådgivningsföretaget Öhrlings PriceWaterhouseCoopers har intervjuat en ledande företrädare i var och en av de 45 städerna, bland andra London, Berlin, Madrid, Frankfurt och Barcelona. I Göteborg är det stadsdirektör Catarina Dahlöf som intervjuats.

    ”Göteborg och Malmö bäst i Sverige”

    Tre svenska städer finns med i studien – Malmö, Göteborg och Stockholm.

    – Generellt sett står sig alla tre mycket bra när det gäller ”höjden” i det strategiska tänkandet och i genomförandet av profilerande utvecklingsprojekt, konstaterar Jan Sturesson.

    Som exempel i Göteborg nämner han Norra Älvstranden och evenemangsstråket vid Liseberg, Svenska Mässan, Scandinavium och Universeum. Ett bra exempel i Malmö är det spektaktulära höghuset Turning Torso.

    – Göteborg och Malmö är nog bäst i Sverige på att skapa attraktion och upplevelser, säger Jan Sturesson.

    ”Måste bestämma sig”

    Hur kan Göteborg bli bättre i det avseendet?

    – Det är ingenting vi tar upp i studien, men personligen tycker jag att Göteborgs varumärke är lite oklarare än det borde vara, kanske för att man försöker profilera sig på flera olika sätt.

    – Jag tror att Göteborg måste bestämma sig kring vad som ska lyftas fram: Vad i Göteborgsandan, vilka företag, människor eller byggnader ska vara byggstenarna i det framtida varumärket?

    – Där finns nog en del att göra. Man kan liksom inte skjuta på allt som rör sig.



    Prenumerera så du inte missar något nytt!