Varumärket allt viktigare för storstäder enligt ny studie
Revisions- och rådgivningsföretaget Öhrlings PriceWaterhouseCoopers har intervjuat en ledande företrädare i var och en av de 45 städerna, bland andra London, Berlin, Madrid, Frankfurt och Barcelona. I Göteborg är det stadsdirektör Catarina Dahlöf som intervjuats.
”Göteborg och Malmö bäst i Sverige”
Tre svenska städer finns med i studien – Malmö, Göteborg och Stockholm.
– Generellt sett står sig alla tre mycket bra när det gäller ”höjden” i det strategiska tänkandet och i genomförandet av profilerande utvecklingsprojekt, konstaterar Jan Sturesson.
Som exempel i Göteborg nämner han Norra Älvstranden och evenemangsstråket vid Liseberg, Svenska Mässan, Scandinavium och Universeum. Ett bra exempel i Malmö är det spektaktulära höghuset Turning Torso.
– Göteborg och Malmö är nog bäst i Sverige på att skapa attraktion och upplevelser, säger Jan Sturesson.
”Måste bestämma sig”
Hur kan Göteborg bli bättre i det avseendet?
– Det är ingenting vi tar upp i studien, men personligen tycker jag att Göteborgs varumärke är lite oklarare än det borde vara, kanske för att man försöker profilera sig på flera olika sätt.
– Jag tror att Göteborg måste bestämma sig kring vad som ska lyftas fram: Vad i Göteborgsandan, vilka företag, människor eller byggnader ska vara byggstenarna i det framtida varumärket?
– Där finns nog en del att göra. Man kan liksom inte skjuta på allt som rör sig.