Under två veckor testas en vätgasgenerator i Göteborgs hamn. Den förser fartygen med el via en kabel under marken. Foto: Göteborgs Hamn

2025-05-07 | 2 min läsning

Vätgas försörjer fartyg med el i pilottest i hamnen

I ett pilotprojekt testar Göteborgs Hamn nu en vätgasgenerator för att leverera el till fartyg vid kaj. Metoden kan bli en väg mot minskade utsläpp i andra hamnar där det inte går att använda vanlig elanslutning.

Att driva fartyg med el i stället för att använda fartygets vanliga motorer när det ligger till kaj sparar stora mängder koldioxidutsläpp. I Göteborgs hamn installerades de första anläggningarna för elanslutning till fartyg – så kallade On-shore Power Supply (OPS) – vid Stena Lines Tysklands- och Danmarksterminaler redan i början av 2000-talet.

Men många andra hamnar i EU och övriga delar av världen har inte kommit lika långt. Anläggningarna kräver nämligen stora investeringar och en robust elinfrastruktur. Därför behövs alternativa lösningar. Mobila vätgasgeneratorer av den typ som nu testas vid Stena Lines Tysklandsterminal kan vara en möjlig väg framåt.

Grön vätgas som bränsle

Under ett två veckor långt pilotprojekt har en vätgasdriven generator anslutits till Stena Lines befintliga landströmsanläggning i Göteborgs hamn. Med grön vätgas som bränsle har generatorn producerat el till fartygen Stena Germanica och Stena Scandinavica när de legat till kaj.

Viktor Allgurén är innovationschef på Göteborgs Hamn. Foto: Göteborgs Hamn

– För Stena Line är det självklart att samarbeta kring att pröva ny teknik som syftar till att minska utsläppen från vår bransch. Detta projekt visar att det finns alternativa vägar att gå för de hamnar som saknar god infrastruktur för elanslutning, säger Anders Peterson, Group Head of Port Development & Engineering, Stena Line.

Kan ge stor minskning av koldioxidutsläpp

År 2030 träder ett nytt EU-regelverk i kraft som innebär att container- och passagerarfartyg måste använda OPS när de ligger till kaj. Det förväntas minska utsläppen med drygt en miljon ton koldioxid per år, enligt en studie av ICCT.  

Enligt Viktor Allgurén, innovationschef på Göteborgs hamn, kan vätgas hjälpa hamnar att möta kraven.

– Eftersom klimatet är en gemensam angelägenhet för oss alla så ligger det också i allas intresse att så många hamnar som möjligt i vår omvärld lyckas möta de här kraven. Med vår långa erfarenhet av OPS är vi glada att tillsammans med Stena Line kunna utgöra en testarena för den här nya tekniken som absolut kan visa sig vara en framkomlig väg för många hamnar, säger han.

Vätgas som bränsle kan användas på många olika sätt i hamnar. I Göteborgs hamn finns i dag en vätgastankstation för lastbilar och just nu testas arbetsfordon som drivs med vätgas. Den teknik som används i det aktuella OPS-testet har nyligen även använts i hamnen av Skanska för att driva tungt maskineri i ett stort terminalutbyggnadsprojekt.



Prenumerera så du inte missar något nytt!