”Vi förskollärare behöver jobba i förorter”
Zhean Mohammad Murad är förskollärare och arbetar sedan åtta år tillbaka på en förskola strax utanför Hjällbo i nordöstra Göteborg. När hon kom till Sverige som 18-åring var hennes mål att få ett jobb. Men utan körkort, gymnasiekompetens och begränsade kunskaper i svenska var det svårt.
”En jättebra start för mig att börja plugga”
− Jag var desperat efter jobb, men fick nej överallt. Då läste jag av en slump en annons om en vuxenutbildning i Gårdsten. Jag nappade och kom in, fast jag inte ens hade SFI, säger Zhean Mohammad Murad.
Kursen var en komprimerad version av en barnskötarutbildning.
− Det var en jättebra start för mig att få börja plugga, träna på svenska och lära känna människor både från Sverige och andra länder. Kurdiska är mitt förstaspråk men jag pratar också persiska, engelska och arabiska. Det var lätt att ta sig till svenskan, språkmelodin ligger nära den kurdiska.
”Här behövs vi mest”
Zhean fick jobb som barnskötare på introduktionsskola för nyanlända i Bergsjön och började läsa in gymnasiekompetens parallellt med jobbet.
− Det var ett jättekul och meningsfullt jobb! Men jag hade bestämt mig, jag skulle läsa vidare till förskollärare. Det var bara att börja plugga igen.
Hon läste in de kurser hon behövde, sökte och kom in på förskollärarutbildningen på Göteborgs universitet. Som nyexaminerad fick hon fast anställning på förskolan Eriksbo Östergärde 3. Här har hon jobbat sedan dess.
– Jag tycker att vi förskollärare ska jobba i förorter, här behövs vi mest. Vi har med oss forskningen och det didaktiska perspektivet när vi planerar undervisningen. Det behövs inte minst i flerspråkiga barngrupper.
Barnen behöver få höra mycket svenska
Majoriteten av barnen på förskolan har annat språk än svenska som förstaspråk.
− Vi har många barn som möter svenska för första gången och de behöver få höra mycket svenska. Men vi behöver också flerspråkigheten. När vi i personalen kan säga några ord till en 1,5 åring på hennes förstaspråk gör vi det barnet så mycket tryggare – och hon lär sig svenskan lättare, säger Zhean Mohammad Murad.
Förskolan har uppmärksammats för sitt framgångsrika arbete med språkutvecklande metoder.