Jörgen Gabrielson var under början på 90-talet med om att fylla Norra Älvstranden med kulturupplevelser, som Leonardo-, Skagen- och Vikingautställningarna. Som nytillträdd vd för dåvarande Hotel 11, fick han också frågan om att sponsra bygget av en ostindiefarare.
– Mitt intresse för kulturen väcktes på allvar under den tiden och jag såg Ostindiefararen som ett fantastiskt projekt.
Budgeten håller
I dag är Jörgen Gabrielson vd för SOIC och den som har det övergripande ansvaret för att ro projektet i hamn.
– Hittills har det varit en stark fokusering på om vi ska hinna bli klara i tid och om vi ska klara finansieringen. För fyra år sedan satte vi en budget på cirka 300 miljoner kronor för bygget. Jag är helt övertygad om att vi kommer att hålla denna, säger han.
Unik samverkan
Terra Nova-varvet är på många sätt en unik arbetsplats. Här arbetar 137 personer, varav cirka hälften deltar i någon form av arbetsmarknadspolitisk åtgärd.
– Arbetsmarknadsåtgärderna är mycket viktiga, då det innebär att vi får tillbaka människor in i systemet. Femton olika nationaliteter bygger på samma båt, där den yngste är 18 år och den äldste 85. En annan unik del i projektet, är samverkan mellan näringsliv, kommun, stat och allmänhet.
– Vi bygger inte det här skeppet för att enbart återskapa kulturen och gamla hantverk. Lika angeläget är att skapa en plattform för svenskt näringsliv och kultur.
Sätter landet på kartan
Varvet Terra Nova kommer att finnas kvar de närmaste åren fram till det att skeppet avseglar till Kina. Vad som händer sedan är inte bestämt.
– Kan man åstadkomma ett projekt som Ostindiefararen, är jag säker på att vi kommer att fylla hallen med något innehållsrikt. Men jag tror inte att det blir någon mer ostindiefarare.
För SOIC:s del finns det planer på att göra bolaget mer synligt och skapa relationer med omvärlden. Kanske framförallt i Stockholm, där 26 av de ursprungliga Ostindiefararna byggdes.
– Även om skeppet har namnet Götheborg, så är det ett flaggskepp för svenskt näringsliv och kultur. Fartyget ska sätta Sverige på kartan, men vi får aldrig glömma av att hemmahamnen är Göteborg.
Resan visualiseras
Göteborgarna ska kunna följa Götheborgs fortsatta öden och äventyr från en plats nära vattnet. Så mycket är bestämt, dock inte var denna plats kommer att placeras.
– Tar man inte hand om detta när man seglar härifrån, är det som att börja om från början. Projektet måste hela tiden leva, liksom historien måste bevaras. Men framförallt ska resan visualiseras.
En fest blir två
Lungsjukdomen sars gör att den internationella delen av sjösättningen, med bland annat 400 gästande kineser skjuts upp, tills det att skeppet är segelklart.
– Vi följer smittskyddsinstitutets rekommendationer. Sjösättningen på nationaldagen genomförs som planerat, men vi väntar med dopet tills hon är segelklar. Det innebär två fester istället för en. Och det ser jag bara som positivt.
Förra året hade Ostindiefararen 135 000 besökare. I år kommer besökssiffran troligen att hamna långt över 200 000. Säkert kommer intresset att vara minst lika stort för att följa provseglingarna och den stora seglatsen till Kina nästa år.