Poseidon, Kopparmärra och Sjömanshustrun känner alla göteborgare till. Men stadens offentliga konst består av mycket mer. Cecilia Borgström-Fälth, tjänsteman på Göteborgs kulturförvaltning, tipsar om fem skulpturer som är lite mindre och står lite mer avsides – men som det är synd att missa. Varför inte ta en konstrunda under julledigheten? Läs mer på: www.skulptur.goteborg.se

Namn: Prometheus.
Konstnär: Vassil Simittchiev (född 1938).
Material: Brons och betong.
Står: Vid Bastionsplatsen, alldeles intill Vallgraven, sedan 1995.
Den Bulgarienfödde konstnärens mer lönnfeta tolkning av titanen Prometheus, som enligt grekisk mytologi stal elden från gudarna, står precis vid vattnet. Under våren och sommaren reflekteras solen i facklan i skulpturens hand.

Namn: Katt-flicka-fjäril.
Konstnär: Petra Borén (född 1963).
Material: Brons.
Står: Vid Askims torg, sedan 2000.
En kattflicka med fjärilsvingar som står på en stensockel med ryggen mot torget, enligt konstnären själv för att både beskydda platsen och bjuda in besökaren.

Namn: Ett segelfartyg sover i hamnen.
Konstnär: Bianca Maria Barmen (född 1960).
Material: Brons.
Står: På Stigbergstorget i Majorna, sedan 2003.
Verket står i markhöjd på en kullerstensupphöjning i ett hörn av torget, och består av en vulkan, en skeppshund och en sjömansgosse. Snett över Karl Johansgatan – och betydligt högre upp – står Ivar Johnssons sjömanshustru (eller Kvinna vid havet som den egentligen heter).

Namn: De svarta.
Konstnär: Stina Ekman (född 1950).
Material: Gummerad stålplåt.
Står: I Trädgårdsföreningen, nära Vallgraven, sedan 1995.
Tvådelad skulptur av stål täckt med svart gummi, som i enlighet med konstnärens önskemål står i ett ”trädrum” nära vattnet.

Namn: Badresorna till Askim.
Konstnär: Jerd Mellander (1934-1992).
Material: Brons.
Står: I Slottsskogen, intill Linnéplatsen, sedan 1973.
På 1920-talet anordnade doktor Henrik Allard badresor till Askim för stadsbarn. Skulpturen är gjord till minne av honom. Den som – precis som Karin Gustafsson och Gunilla Strand – betraktar verket närmare ser att det är fullt av ansikten, hjul och andra små detaljer.