Ingen ångerrätt?På Mässan köpte jag en fåtölj från Comfort Living. Där kändes den helt perfekt för mina ryggproblem. När jag suttit i den hemma en dryg timme hade jag emellertid så ont i ryggen att jag inte kunde sitta kvar trots möjligheter att justera läge. I affären uppger man att jag inte har någon ångerrätt? Stämmer det?! Det är tyvärr helt riktigt. Du har ingen generell ångerrätt på en vara som du köpt i en affär eller på en mässa. Vissa affärer kan ge ”öppet köp” en vecka eller två, men det är helt frivilligt för den som säljer att ge detta. Enda gången som du har en laglig rätt att ångra ett köp är när du handlar på distans (t.ex. postorder eller internet). Då har du två veckor på dig att ångra köpet. Prishöjning under bokningJag beställde en resa via internet på Fritidsresor.se. Bokning gjordes i flera steg, jag valde hotell och flygtider, knappade sedan i alla personuppgifter, fick upp specifikationen, accepterade resevillkor och bekräftade bokningen. Kvarstod betalningen, där hängde sig applikationen och avbröts med tekniskt fel. Fick börja om från början, samma hotell, samma flygtider men nu var priset dryga 700 kr högre för samma resa. Jag fullföljde dock bokningen för att vara säker på att få en resa. Frågan är, har de rätt att höja priset för samma vara efter att jag faktiskt accepterat och bekräftat bokningen. Jag kan ju inte lastas för att det uppstår ett tekniskt fel hos dem. Kan jag kräva tillbaka mellanskillnaden?! När det gäller paketresor (resa och hotell) är arrangören (Fritidsresor) inte bunden av avtalet förrän du betalat in bokningsavgift eller liknande. I allmänna villkor för paketresor står att ”Avtalet är bindande för parterna när arrangören skriftligen har bekräftat resenärens beställning och resenären inom avtalad tid betalt överenskommen anmälningsavgift”. Med andra ord, så är de inte bundna av det tidigare priset du fått, och du kan inte kräva att få mellanskillnaden på 700 kr.Misslyckad reparationJag har lämnat in min dator hos Elgiganten för reparation av samma allvarliga fel tre gånger. De tror att de åtgärdat felet, men felet uppenbarar sig igen efter ett kort tag. Igår lämnade jag in datorn för fjärde gången och hävdade att jag har rätt att kräva en ny dator. De svarar då att eftersom det fjärde felet visar sig 1 år efter inköpsdatum så har de rätt att skicka iväg datorn för reparation igen.! Säljaren har som regel inte mer än två försök på sig att rätta till ett fel enligt Konsumentköplagen. Detta gäller under hela reklamationstiden som numera är tre år för varor köpta efter den 1/4 2005. Du behöver alltså inte acceptera något mer försök till lagning. Du har i så fall rätt att häva köpet, vilket innebär att du lämnar datorn och får tillbaka dina pengar minus ett eventuellt avdrag för den nytta du haft av datorn sedan köpet.Yttre skador på mobilJag köpte en ny mobiltelefon strax efter min födelsedag. Efter cirka tre veckor märkte jag att det hade blivit en spricka i skalet på mobilen som jag vet att jag själv inte hade gjort. Jag lämnade in mobilen där jag hade köpt den, och tre veckor senare ringde de från affären och sa det var jag som hade orsakat skadan på telefonen. Nu kräver de att jag kommer ner och betalar en undersökningskostnad. Jag känner att jag blivit orättvist behandlad. Kan man inte få hjälp nu när ord står mot ord?! Om telefonen har skador som kommer från yttre våld, till exempel sprickor eller klämskador på skalet eller displayen, är det svårt för dig att visa att den skulle haft dessa skador redan när du köpte den. Du kan i sådana fall inte heller hävda att de ska laga den utan kostnad för dig. Om skadan inte omfattas av garanti är du tyvärr också skyldig att betala för felsökningen.Okända SMS – ”smishing”Jag fick till min mobil ett sms från ett nummer jag inte kände igen. Där stod det att jag skulle svara för att avboka en tjänst. Eftersom jag inte har beställt något så svarade jag inte på sms:et utan raderade det. Kommer jag nu att få en räkning när jag inte avbokade?! Det var helt riktigt att du raderade ditt sms eftersom det du råkat ut för kan vara ett bedrägeriförsök som kallas smishing, eller ”ondsinta SMS”. I detta SMS kan det exempelvis stå att ditt abonnemang för en tjänst har påbörjats och att du måste skicka ett SMS (till ett för dig okänt nummer) för att avbeställa tjänsten. Ett annat alternativ är att du uppmanas att klicka på en länk för att avbeställa en tjänst du inte beställt. Fullföljer du detta riskerar du att få betala en kostnad. Det bästa är att radera SMS från alla okända avsändare utan att svara. Annars finns risken att du blir debiterad en kostnad för något du inte beställt och som du inte heller ville ha.Ställ frågor till Konsument GöteborgDu som bor i Göteborg, Ale, Partille och Öckerö kan ställa frågor till Konsument Göteborg.E-post: info@konsument.goteborg.se Telefon: 031-61 15 15 mån-tor kl 9-12