Bortslarvat brevJag har med Posten skickat ett brev med värdefullt innehåll (biljetter) till min dotter. Brevet kom aldrig fram och nu anser jag att Posten ska ersätta mig eftersom det är de som har slarvat bort brevet. Vad gäller?! Enligt postlagen är Posten ersättningsskyldig för förlust av brev, skada på brev eller försening av brev endast om du skickat det som en speciell försändelse och ersättning avtalats mellan Posten och dig. Om du till exempel skickar ett rekommenderat brev framgår av villkoren för rekommenderade brev att högsta ersättning är 5 000 kr. Har du bara rätt och slätt frankerat ditt kuvert och stoppat det i brevlådan kan du inte kräva någon ersättning.Kan minderåriga ingå köpeavtal?Min tolvåriga dotter har tagit sina sparpengar och köpt en halskedja i silver för 1.500 kr. Hon hade inte min tillåtelse att göra detta inköp. Affären tar visserligen tillbaka halskedjan, men vill ge oss ett tillgodokvitto på summan. Måste jag acceptera detta?! Enligt föräldrabalken kan underåriga inte ingå bindande avtal. Därför kan man säga att köpet är ogiltigt, och ni har rätt att få tillbaka era pengar. Säljaren borde ha reagerat när det var så pass mycket pengar. Mindre summor som till barn till exempel handlar godis och annat för kan affärsinnehavaren nog anse att föräldrarna lämnat sitt samtycke till.Mat efter bästföredatum?Tyvärr är jag ibland tvungen att handla i mataffären där vi bor. Affären är allmänt sjaskig, och jag hittar ofta matvaror där datumstämpeln gått ut. När jag påpekar detta säger innehavaren att maten håller mycket längre än vad som står på förpackningen. Kan vem som helst öppna affär? Kräver man ingen licens eller liknande för den som säljer mat ? ! Det krävs ingen licens eller liknande för att öppna affär. Om man säljer livsmedel ska lokaler och annat vara godkända av miljöförvaltningen. Miljöförvaltningen är också tillsyndmyndighet och kan göra inspektion om de misstänker att någon säljer livsmedel som är hälsovådligt. Det är dem du kan vända dig om du misstänker att någon säljer dåliga matvaror.AbonnemangsavgiftJag har ett avtal med en bredbandsleverantör sedan ett halvår tillbaka. Nu ska vi flytta till en annan lägenhet och vill gärna flytta med bredbandet. Det finns inga tekniska möjligheter enligt bredbandsleverantören, men vi får ändå betala tills abonnemanget upphör om sex månader. Kan detta verkligen stämma?! Du är bunden av det som står i avtalet. Väljer du att flytta och inte kan få bredbandet med dig har du tyvärr ändå ett betalningsansvar enligt dina villkor. Avtalsvillkor kan bli ogiltiga om villkoren är oskäliga. I liknade fall som ditt har man tyvärr inte ansett att det är ett oskäligt villkor. Ersättning för försenat flyg? Vid en flygresa hem från Rom skulle vi byta plan i Amsterdam. Planet var kraftigt försenat, och vi fick tillbringa sex timmar på natten sittandes i obekväma stolar på flygplatsen. Vi fick ingen mat eller annan kompensation på flygplatsen. Vad kan vi kräva av flygbolaget?! Vid förseningar på två timmar eller mer, för flygningar som är 1 500 km eller kortare måste flygbolaget ge dig måltider och förfriskningar, och erbjuda hotellrum vid behov (inklusive transport mellan flygplatsen och hotellet) liksom kommunikationsmöjligheter. Vid förseningar på fem timmar eller mer måste flygbolaget också erbjuda dig att få pengarna för biljetten tillbaka (och eventuellt en fri flygresa tillbaka till avgångsorten om det är aktuellt). Om du inte får det du har rätt till ska du omedelbart klaga hos det flygbolag som bedriver trafiken.Garanti vid andrahandsköp? Hur fungerar garanti då jag köper en vara, en begagnad TV, av en privatperson. Säg att TV:n är 8 månader gammal och personen har kvitto på varan. Gäller konsumentgarantin på 3 år även mig som köpare i andra hand då jag får med kvittot vid köpet?! Konsumentköplagens regler om tre års reklamationsrätt gäller mellan den ursprungliga köparen och säljaren. Har man kvitto på varan brukar det ju sällan bli problem med de flesta varor ändå, eftersom säljaren inte brukar ifrågasätta att det var just du som köpt varan. På vissa produkter (oftast ljud/bild) står ju däremot köparens namn på kvittot, och då kan du som köpare i andra hand inte åberopa någon reklamationsrätt.Ställ frågor till Konsument GöteborgDu som bor i Göteborg, Ale, Partille och Öckerö kan ställa frågor till Konsument Göteborg.E-post: info@konsument.goteborg.se Telefon: 031-61 15 15 mån-tor kl 9-12