Att resa kollektivt innebär tid över att tänka på annat än trafiken. På eklisterna i taket, till exempel, eller sätet man sitter på. Med lite fantasi blir en spårvagnsresa mellan Angered och Kungssten i nya M32 också en designresa mellan Göteborg och Florens.

    – Jag tycker att en spårvagn ska vara en spårvagn!
    Industridesignern Hans Tollin må vara född i Eskilstuna, men efter 35 år i Göteborg har han lärt sig älska spårvagnarna som vilken infödd Kålle som helst. När han fick uppdraget att delta i designarbetet med det nya flaggskeppet i stadens stolta spårvagnsflotta, sökte han balansen mellan modernt och traditionellt.
    – En ny spårvagn måste naturligtvis se modern ut, men det är också viktigt att den knyter an till tidigare generationers vagnar. Den får inte se för snabb ut, inte för långsam, inte för aggressiv, inte för mesig…
    Fronten ritades om
    Den italienska tillverkaren Ansaldobreda vann upphandlingen med sin relativt standardiserade vagn ”Sirio”, vilken Hans gav sig på att göteborgifiera till ”M32”.
    – Fronten har vi gjort om helt och aktern till viss del, italienarnas ovala framruta avvek för mycket från vad vi är vana vid. Jag gillar vår gamla modell M28, som håller på att fasas ut nu, och utgick från den mjukt rektangulära formen när jag ritade den nya fronten, säger Hans Tollin.
    Äldre spårvagnar inspirerade också till de utvändiga blå och gräddvita färgerna, liksom till valet av material inne i vagnarna.
    – Vi ville undvika känslan av plast och plåt så mycket som möjligt och satte därför upp ekträ både som lister i taket och på väggstöden. Precis som öglorna att hålla sig i, som är av läder istället för plast, ska de ge en levande, klassisk känsla, säger Hans Tollin.
    Variation i ljuset
    Utgångspunkten för arbetet med att ta fram en ny vagn var ”tillgänglighet”. Alla passagerares behov, trygghet och säkerhet måste tillgodoses, vilket bland annat innebar krav på fri sikt genom hela den öppna och ljusa vagnen.
    – Ljuset är väldigt viktigt. Jag föredrar variation, så vi satte spotlights längs fönstren som komplement till den mer funktionella och traditionella lysrörsarmaturen mitt i vagnen, säger Hans Tollin.
    Att inredningen går i ljusa nyanser ska också bidra till känslan av luft och rymd, samtidigt som den ska kunna stå emot slitage och klotter. Stolstyget är av ull, vilket håller sig fräschare än syntetiska material i längden. Sätenas placering hänger samman med kravet på tillgänglighet, som i sin tur gjorde låggolv rakt igenom hela vagnen till ett oavvisligt krav.
    – Låggolvet gör dels att hjulhusen sticker upp inne i vagnen, vilket medför att stolarna just där måste vara tvärställda, dels att ljudet blir högre. Jag vet att man arbetar intensivt med att minska ljudet, men det handlar mer om teknik än design, säger Hans Tollin.
    Anders Egle