EM gick ihop ekonomiskt
276.000 biljetter för 112 miljoner kronor. Sju miljoner spenderades på biljettköp under själva EM-veckan. De preliminära siffrorna innebär att evenemanget gick jämnt upp. Publiksiffran hamnade på 269.000 personer, något lägre än antalet biljetter. Det beror på att en del med heldagsbiljett valde att gå antingen på förmiddagspasset eller på eftermiddagspasset.

1,8 miljoner besökte EM-festen
Den tio dagar långa EM-festen lockade sammanlagt 1,8 miljoner människor. 130.000 personer besökte konserterna på Frihamnspiren, 250.000 rörde sig kring Heden och 260.000 har varit på Götaplatsen om man räknar in invigningskvällen. Konserten med ”Where the action is” slog publikrekord på Frihamnspiren med 29.000 i publiken.

Unga spelade streetfotboll på Heden
Närmare 300 ungdomar deltog i streetfotbollturneringen Youth Power Cup på Heden under EM-veckan. Turneringen arrangerades av Ungdomsfullmäktige som räknar med att ungefär tusen ungdomar på ett eller annat sätt var engagerade. Förutom att ge unga tillfälle till spontanfotboll ville man också uppmärksamma och sprida information om Ungdomsfullmäktige som består av 100 valda ungdomar mellan 12 och 17 år.

Massiv städinsats höll staden ren
Under EM-fetsen städade sammanlagt hundra personer staden från fyra på morgonen till klockan tio på kvällen. Skräpet i kanalerna plockades upp med hjälp av båt, från sju på morgonen till åtta på kvällen. 500 säckställ hade placerats ut – dubbelt så många som under ett vanligt Göteborgskalas. Antalet tillfälliga toaletter hade också fördubblats.

Fördubblad turistinformation
Under EM-veckan fördubblades personalstyrkan på turistbyrån till omkring 100 personer. De ordinarie turistbyråerna i Nordstan och på Kungsportsplatsen fick sällskap av 19 extra informationspunkter, bland på Stadsbiblioteket. Dessutom fanns ”fråga-mig-värdar”, volontärer med banderoller.

3.000 volontärer ställde upp
De visade vägen, var pressvärdar, chaufförer, arenavärdinnor, domare och vätskeutdelare. Utan alla frivilliga skulle evenemanget blivit kaos istället för succé. 3.000 volontärer i 36 olika funktionsgrupper servade i genomsnitt 180 000 festbesökare, 32.000 personer i publiken och 2.000 medierepresentanter varje dag.

Unik hygienutbildning för krögare
Alla 60 krögare som fick tillstånd att bedriva tillfällig verksamhet under EM var tvungna gå en hygienutbildning, specialutformad av Miljöförvaltningen. Under fem timmar fick de lära sig mer om hygien och egenkontroll. Något liknande har aldrig tidigare genomförts i Sverige.

Välbesökt EM-sajt
Göteborgs EM-sajt hade den 7-13 augusti fler besök i snitt per tävlingsdag än webbplatsen för VM i Paris 2003 som hade 61 000 besök per dag. Det är ett gott betyg eftersom EM i Göteborg hade mindre än en fjärdedel så många deltagande nationer.