Det går ett stråk av ljus från Liseberg till Lilla Bommen.
Ljuset ska locka besökare till Göteborg under den mörka årstiden.
– Vi ser redan att det bokas fler hotellnätter under vintern, säger Leif Nilsson, evenemangschef på Göteborg & Co.
Det började på Liseberg för sex år sedan. I år lyser fem miljoner tindrande lampor upp nöjesparken. För tre år sedan spred sig ljuset till resten av stan.
– Liseberg är jättevackert, men vi har valt att göra det annorlunda i stadsmiljön. Vi vill skapa en särskild julidentitet för staden, säger Kristina Hulterström på Stadsbyggnadskontoret.
Stiligt och juligt
Kristina är konstnärlig ledare för projektet Julstaden Göteborg.
Det är hon tillsammans med ljusexperter som tar fram förslag på hur staden ska smyckas med ljus under julen. Förslaget diskuteras sedan med en styrgrupp där representanter för bland annat Göteborg & Co och fastighetsägarna finns med.
Fastighetsägarna är en nyckelgrupp eftersom det är på deras hus och fasader som en stor del av ljusen ska finnas.
– Det första året var det mycket tal om vepor, men nu har tankarna om att lyfta fram byggnadernas karaktär med ljus istället vuxit sig stark. Det är jätteroligt, säger Kristina Hulterström.
Julstadens ledord är stiligt, juligt och nyskapande.
– Jag ser mycket till helheten i det vi gör, att de olika delarna ska harmoniera på ett fint sätt. Vi har ett bra koncept med olika komponenter att jobba med, säger hon.
Ett exempel är de ljusgranar som förenar ljusinstallationerna vid Bältespännarparken, Kungsportsplatsen och Gustaf Adolfs Torg.
De blå träden ett signum
Även de blå träden har blivit ett signum där meningarna varit delade om färgvalet.
– Det var många kritiska röster första året, nu verkar det som man vant sig, och de positiva kommentarerna är fler, säger Kristina Hulterström.
– Om vi ska synas i en miljö där det redan är massor med ljus som krigar med varann är den blå färgen ett bra och vackert val.
Varför satsar Göteborg så mycket på ljus kan man undra. Leif Nilsson på Göteborg & Co:
– Vi vill göra Göteborg mer attraktivt som juldestination och på sikt utveckla användningen av ljus i staden under hela året. Förhoppningen är även att staden ska bli en tryggare plats.
Värt alla pengarna
Han är nöjd med utvecklingen.
– Det kostar ett antal miljoner kronor, men det är det värt. Tillsammans med våra partners har vi skapat ett positivt klimat, säger han.
Förhoppningen är nu att Julstaden Göteborg kan fortsätta i Ljusstaden Göteborg.
– Nu har vi riktat strålkastaren och hoppas att Ljusstaden Göteborg kan fortsätta att utveckla konceptet.
Kristina Hulterström menar att ljuset är en hälsofråga.
– Vi lever halva året i mörker, vi behöver ljus för att må bra. Därför är det viktigt att det inte bara handlar om ljus kring jul.
Niklas Aronsson