Telefon, digitalt eller personligt besök. Möjligheten att boka tid hos kundhandläggarna på stadsbyggnadsförvaltningen är tillbaka efter pandemin. Du väljer själv om du vill boka telefontid, digitalt möte via Teams eller om du vill komma till Köpmansgatan 20 för ett möte. Kundservice kan till exempel ge vägledning inför en bygglovsansökan, förklara detaljplaner och svara på frågor om åtgärder som inte kräver bygglov.
Före pandemin gick det att boka en tid hos kundhandläggarna men tjänsten pausades på grund av restriktionerna. Nu öppnar bokningen igen och det finns fler tider att välja på än tidigare. Nytt är att det också går att boka ett digitalt möte.
– Vi försöker alltid hitta nya vägar för att öka vår tillgänglighet och möta våra kunder på bästa sätt, säger Evelina Ahlqvist Johnels, enhetschef på kundenheten.
Få vägledning i bygg- och planfrågor
Kundservice kan till exempel hjälpa till med information och vägledning inför en bygglovsansökan, förklara detaljplaner och svara på frågor om bygglovsbefriade åtgärder.
– Det som är viktigt att tänka på är att kundservice inte hjälper till med pågående ärenden, då är det i stället din handläggare som du ska kontakta. Kundhandläggarna tar inte heller beslut eller gör tolkningar av bestämmelser, säger Evelina Ahlqvist Johnels.
Flera sätt att kontakta kundservice
Att boka ett möte med en kundhandläggare är ett sätt att komma i kontakt med kundenheten på stadsbyggnadsförvaltningen. Om du har enklare frågor är det bästa att ringa eller komma förbi under drop in-tiderna. Mejl är bra för då hinner kundhandläggarna sätta sig in i frågan och kolla upp oklarheter innan de svarar.
– Vad frågan än gäller är det alltid viktigt att komma med så bra underlag som möjligt och beskriva ärendet så mycket det bara går då ökar chansen att få ett så bra och korrekt svar som möjligt, säger Evelina Ahlqvist Johnels.