Vårt Göteborg – Göteborgs Stads nyhetstidning

Trafik

[Publicerad 2010-06-18]

Tävlingen avgjord – lånecyklarna ska heta Styr & ställ

Bilder: Karin Mossberg

"Styr & ställ" blir namnet på Göteborgs nya lånecyklar som man kan börja använda i augusti. Namnförslaget kommer från Ola Ederborn, som därmed vann tävlingen dit över 300 förslag skickades in.

– En stor dag för cyklandet i Göteborg, sa förre trafikdirektören Lars-Bertil Ekman när han visade upp de blå cyklarna för media på Gustaf Adolfs torg på fredagen.

– Nu får vi ett bra komplement för korta resor i centrala Göteborg, ett system som ger resenärerna stor frihet i att byta mellan till exempel buss och spårvagn och cykel.

Max 300 meter mellan stationerna

20E2_2.jpgSystemet invigs 10 augusti, under Kulturkalaset. Men redan från 10 juli kan man köpa abonnemangskort på webben. Vid starten i augusti kommer det finnas ca 300 lånecyklar som kan hämtas och ställs tillbaka i 20 stationer, med som mest 300 meter emellan.

Ola Ederborn är 25 år, studerar till arkitekt på Chalmers och bor i Högsbo.

– Jag cyklar faktiskt inte så mycket själv, men det blir kanske ändring på det nu, säger Ola Ederborn.

Hans pris i tävlingen är nämligen årskort till lånecyklarna för både 2010 och 2011.

Fångar positiv känsla tycker juryn

– Det var ett ganska lätt val, vi var överens om att detta var bästa förslaget, sa jurymedlemmen och kommunalrådet Jan Hallberg.

6AF0.jpg
Juryn tycker att namnet fångar just det som efterlystes i tävlingen; en positiv känsla för ett Göteborg där man kan röra sig flexibelt med cykel.

Ola Ederborn beskriver själv sitt förslag, ”Styr och Ställ”:

– Namnet är dels en liten klassisk göteborgsk ordvits, orden i namnet kan läsas som cykelstyre och cykelställ. Men det syftar också till precis det man göra när man lånar en cykel, man tar sig dit man ska och sen ställer man cykeln.

Göteborg blir billigast

Trafikkontoret står bakom lånecyklarna, som en del i det långsiktiga målet att öka cyklandet i staden. Efter en upphandling har kontoret gett i uppdrag åt företaget JCDecaux att sköta systemet, allt från betalningar till att serva cyklarna.

Magnus Heljeberg, VD för JCDecaux, berättade att företaget idag har sex års erfarenhet av att bygga upp liknande system i 60 städer, de flesta i Europa.

– Vi har installerat 3.500 stationer med 45.000 cyklar. Men ingenstans är det så billigt som i Göteborg. Tio kronor för ett tredagarskort är lägsta priset i Europa, sa Magnus Heljeberg.

Göteborg blir också första stad i Norden där det blir möjligt att teckna ett tredagarskort på plats, med ett bankkort. En kundtjänst är öppen dygnet runt och svarar på frågor.

Fullt utbyggt 2013

Systemet ska byggas ut etappvis och mot slutet av året ska det finnas 500 cyklar och 40 stationer. Helt utbyggt ska det vara år 2013, med 1.000 cyklar och 70-80 stationer.

Systemet är helt reklamfinansierat och kostar alltså inte skattebetalarna mer än trafikkontorets arbetsinsatser.

3387


Gilla och följ Vårt Göteborg

Facebook logo

Twitter logo

Vårt Göteborgs nyhetsbrev

Nyheter från Göteborgs Stad varje vardag. Prenumerera här

Beslut i kommunstyrelsen

Gustav Adolfs Torg
Göteborgs Stads plan mot hedersrelaterat våld och förtryck, Göteborgsförslag om löpande redovisning av Västlänkens kostnader, finansiering av Slottsskogsobservatoriet 2019 och färdplan för avveckling av Rosenlundsverket var några av de ärenden som kommunstyrelsen beslutade om onsdagen den 9 oktober. Läs kommunstyrelsens notiser här

Se sändningen från kommunfullmäktige 12 september

Gamla Göteborg

Götaälvbron fyller 80

Läs fler artiklar i serien Gamla Göteborg

Stadsutveckling Göteborg

En grön och nära storstad för alla – läs om stadsutvecklingen på sajten Stadsutveckling Göteborg.

Göteborgs Stads kalendarium

Göteborgs officiella besöksguide - Go:teborg.com

Vad är på gång i Göteborg? Hitta evenemang, restauranger och boende i Göteborgs officiella besöksguide

 

Länkar

Vårt Göteborgs länksamling