Nu händer det saker i Älvrummet igen. På onsdag arrangeras ett första seminarium för allmänheten. Då handlar det om framtidens klimatsmarta boende. Och under 2009 blir det fler aktiviteter för att skapa dialog om Älvstrandens framtid.

När Älvrummet slog upp sin portar i slutet av februari var intresset ganska stort bland potentiella besökare. Under våren låg antalet besökare ungefär 10.000 per månad. Men i takt med att allt fler intresserade sett utställningen en eller ett par gånger har besöksfrekvensen planat ut.

Planerar arrangemang en gång i månaden

Under sommaren och hösten har Älvrummet besökts av cirka 5.000 personer per månad. Undantaget var augusti då bland annat Kulturkalaset lockade till 16.500 besök. Totalt har 73.000 besökt utställningslokalen fram till 1 november.

Men nu ska alltså aktiviteter locka fler. Onsdagen 26 november hålls det första egna seminariet med allmänheten som målgrupp. Rubriken är klimatsmart boende nu och i framtiden. Företrädare för bland annat Chalmers, Ekocentrum och Stadsbyggnadskontoret och Konsument Göteborg håller korta föreläsningar och efteråt finns det möjligheter att ställa frågor.

– Det blir ett första test. Vår ambition framöver är att ha ett arrangemang en gång i månaden. Nästa år kommer vi bland annat att ha sa samarbeten med Stadsmuseet och Vetenskapsfestivalen som 2009 har temat civilisation, säger kommunikatören Elin Asplind.

Stor intresse för stadsplanering

Enligt Asplind vet man, inte minst efter att ha läst bloggar och annat på nätet, att det finns ett stort intresse för vad som ska hända med områden som Backaplan, Frihamnen, Skeppsbron och Kvillebäcken.

Nästa år kommer dessutom ett förslag till ny en detaljplan för Skeppsbron.

– Genom seminarier och debatter kan vi då dels dela med oss av information om hur planen ser ut, men också skapa dialog. Vi vill ju ha en stad som göteborgarna känner är deras och där de har varit med i processen som format den, säger Elin Asplund.

Nya sätt att locka folk

Hon medger också att det är en del jobb kvar innan man nått dit.

– Hittills har Älvrummet främst varit ett ställe dit man kan gå och läsa och skaffa sig information. Det har vi också fått en del kritik för. Nu funderar vi på nya sätt att locka folk och håller på att skapa en aktivitetsplan för 2009, säger Elin Asplind.

I planen ingår också marknadsföring för att göra Älvrummet mer känt hos den breda allmänheten.