Försenade tåg och uteblivna turer på Alingsås- och Kungsbackapendeln toppar listan på klagomål till Västtrafik för 2005. 59.000 kollektivresenärer har lämnat synpunkter, vilket är 3.000 fler än 2004. 657 personer skrev eller ringde in för att berömma kollektivtrafiken.

Förseningarna i pendeltågstrafiken beror framför allt på trassel med infrastrukturen kring tågen med många växel- och signalfel. Trasiga tåg är en annan del av förklaringen.

”Ärendena har samlats på hög”

– Under vintern är det främst växlar som frusit, det har också varit problem med ett gammalt ställverk på Göteborgs central. Vi har nu intensifierat samarbetet med Banverket och SJ för att försöka komma tillrätta med problemen, berättar Anna Hiller på Västtrafik.

Västtrafiks kundtjänst har de senaste månaderna varit överbelastad och många som ringt eller skrivit in väntar fortfarande på svar. Framförallt är det klagomål som rör Göteborgsområdet som inte hunnits med.

– Dels har det nu under vintern strömmat in synpunkter om pendeltågen. Dels har vi haft en förändring internt där Synpunkten och Tidpunkten slagits samman. Ärendena har samlats på hög och nu försöker vi beta av dem så fort det går, säger Anna Hiller.

Flest synpunkter på långa spårvagnslinjer

60 procent av de inkomna synpunkter är reklamationer, alltså resenärer som blivit mer än 20 minuter försenade och vill utnyttja resegarantin (läs mer om den på länken nedan). Klagomålen står för 35 procent.

De spårvagnslinjer som får mest klagomål är linje 6 och 11. Det beror enligt Anna Hiller främst på att de är stans längsta spårvagnslinjer, och de som har flest passagerare.

– Det kan helt enkelt hända fler saker på fler ställen jämfört med de kortare linjerna, säger Anna Hiller.

Passningen med båtarna vid Saltholmen gör också linje 11 mer sårbar.

Resegarantin kostar runt tre miljoner

– 11:an har också haft många resenärer på natten och många förseningar i nattrafiken, därför ligger de lite högre än de andra. Spårarbeten i Gamlestaden och i tunnlarna upp mot Kortedala och Bergsjön i somras ledde också till störningar, säger Anna Hiller.

657 resenärer har gett kollektivtrafiken beröm. Berömmet handlar främst om trevliga förare och olika förbättringar i trafiken, som nya linjer och turer.

På grund av alla oavslutade ärenden vet Västtrafik ännu inte exakt hur mycket resegarantipengar som kommer att betalas ut för 2005. Beräkningen ligger just nu på tre miljoner kronor vilket är en liten ökning jämfört med 2004.

Tio-i-topp | Antal synpunkter Göteborgsområdet
1. Alingsåspendeln (Alingsås-Gbg) 3.400
2. Kungsbackapendeln (Kungsbacka-Gbg) 3.250
3. Röd Express (S-sund-Gbg-Landv-Tahult) 1.500
4. Grön Express (Ytterby-Kungälv-Gbg-M-lycke) 1.000
5. Linje 11 (Saltholmen-City-Bergsjön) 750
6. Blå Express (Partille-City-Askim-Kullavik-Kungsbacka) 600
7. Linje 16 (Eketrägatan-Lindholmen-City-Högsbohöjd) 600
8. Linje 6 (Länsmansgården-City-Kortedala) 500
9. Linje 80 (Snipen-Marklandsg-Nils Ericson Term) 500
10. Linje 1 (Tynnered-City-Östra Sjukhuset) 500

Fotnot:
Numret till Västtrafiks kundtjänst är 0771-41 43 00