Hamnarbetarförbundet sätter stopp för lastning och lossning i Göteborgs containerterminal i Skandiahamnen en natt i veckan från och med nästa fredag, 5 november. Orsaken är missnöje med ersättningen för nattarbete.
Kompensationen för nattjobbet sänktes när rederiet Maersk lade om sin turlista i somras. En båt som tidigare anlände till Göteborg natten till lördag kommer nu natten till fredag.
Har inget kollektivavtal
– Vi ansåg då att det var skäligt att ersättningen sänktes något. Och det tyckte Transportarbetareförbundet också, för de gick med på ett nytt jouravtal, säger Peter Svanberg, personaldirektör i Göteborgs Hamn.
Men Hamnarbetarförbundet, som inte har något kollektivavtal med Göteborgs Hamn och därför inte någon fredsplikt, har protesterat mot sänkningen och utlyst en blockad av jobbet under fredagnätterna, klockan 00 – 07, med start 5 november.
Gäller sju timmar nattetid
Eftersom Hamnarbetarförbundet organiserar 80 procent av stuveriarbetarna i containerterminalen, tvingas den stora Maerskbåten förmodligen vänta till dagtid på att få lossa och lasta drygt 2.000 containrar.
– Blockaden gäller alltså bara sju timmar nattetid, resten av veckan jobbar även Hamns medlemmar som vanligt. Men det är illa nog, rederier gillar inte att deras båtar ligger still och kostar stora pengar i onödan, säger Peter Svanberg.
– Vi ska träffa Transport och Hamnarbetarförbundet i början av nästa vecka för att försöka hitta en lösning innan blockaden bryter ut.