I februari invigdes Kringens första etapp. Göteborg fick två nya spårvagnslinjer och flera av linjerna fick nya vägar. Västtrafik räknade med mycket synpunkter från göteborgarna. Men stormen uteblev och det har mest varit positiva reaktioner även om det finns en del problem.

– Det var med en viss bävan som vi förberedde oss för den samtalsstorm som brukar komma efter större förändringar. Men stormen uteblev, säger Anna-Karin Antelme på Västtrafiks SynPunkten.

De synpunkter som kommit in till SynPunkten har mest handlat om att linje 1 inte längre går via Järntorget, och att tidiga morgonturen till Östra sjukhuset inte är så tidig som tidigare.

Samtal har också kommit om att linje 6 skyltar om till linje 2 vid Sahlgrenska. Passagerarna har inte alltid förstått att de kan sitta kvar och åka vidare med samma vagn, utan gått av för att byta. Och det har förstås skapat en del irritation.

Mest positiva reaktioner

Viveka Järkenfors-Wallin på Göteborgs Trafikinformation och Eva Claesson, Klara Sandqvist och Sara Ljungmark på TidPunkten håller med om att det har varit förvånansvärt få reaktioner, och de som kommit har mestadels varit positiva.

Framför allt direktförbindelsen mellan Centralen och Korsvägen, linjerna genom Chalmerstunneln, och förbindelserna från Frölunda och Saltholmen in till centrum har blivit populära.

Vagnsbrist ett problem

Börje Ödlund, Västtrafik, säger att det stora problemet är att vagnbristen medför att en del turer körs med för korta vagnsätt. Annars har trafiken flutit bra.
Han har hört sig för bland spårvagnsförarna och säger att de överlag är mycket nöjda, och förvånade över hur lite frågor de fått från resenärerna.

– Jag hade räknat med fler problem och frågor från allmänheten, men allt har fungerat väldigt bra. Informationen har tydligen gått fram, säger Bengt Nyblom, en av spårvagnsförarna.

Läs mer om synpunkterna på den nya Kringen och barnsjukdomarna i pappersupplagan av Vårt Göteborg som utkommer lördag 6 april. (Tidningen delas ut till samtliga hushåll i Göteborgs kommun)