Femteklassarna på Kärrdalsskolan på Hisingen fick på torsdagen visa upp sitt arbete med trafik och miljö för delegater från Brasilien, Zambia, Makedonien, Indien som deltar i det pågående rådslaget om hållbar utveckling. ”De var verkligen intresserade och jag tycker att det är viktigt att vi elever lär oss om miljön, men regeringen och de som bestämmer måste också göra en del”, säger elvaårige Björn Mattsson. ”Utmärkt. Mycket användbart när vi genomför ny läroplan i Zambia. Jag har lärt mig mycket. Helt fantastiskt. Jag tänker fortsätta hålla kontakten när jag kommer hem till Brasilien.” Deltagarna i det internationella rådslaget ”Learning to change our world” var mycket imponerade efter torsdagens besök på flera Göteborgsskolor, på Universeum och Vetenskapsfestivalen.

På torsdagen förflyttade sig deltagarna i rådslaget ”Learning to change our world” ut i verkligheten under temat ”Reality”. Det innebar möten och diskussioner med elever, lärare och andra som arbetar med utbildning och lärande för att åstadkomma hållbar utveckling.Tar Pendlar-Kalle till hjälpEn grupp med delegater från Brasilien, Zambia, Makedonien, Indien och Sverige besökte klass 5 i Kärrdalsskolan på Hisingen. I flera veckor har barnen planerat för besöket och de senaste dagarna har det surrat av prat på engelska.Kärrdalsskolan har med stöd av trafikkontoret i Göteborgs Stad arbetat på temat trafik och miljö. Med hjälp av ”Pendlar-Kalle” och den pedagogiska metoden Storyline har barnen utvecklats till engagerade trafik- och miljöexperter. Storylinepedagogiken utgår från en berättelse. Tillsammans bygger elever och lärare upp en fiktiv värld där olika händelser utspelar sig och eleverna agerar i olika roller. Alla tjugo barnen i klassen var med och tog hand om de utländska delegaterna. De presenterade fakta på engelska om biltrafik, utsläpp och kostnader. Går att överföra till andra länderDe berättade om ”Pendlar-Kalle”, som älskade att köra omkring i sin bil och hur de hade argumenterat för att få honom att ändra beteende. Både elever, lärare och de besökande delegaterna tyckte att de fått ut mycket av att träffas.- Väldigt bra. Storyline är något nytt för mig, Det jag fäste mig särskilt vid var kopplingen till barnens och deras familjers vardag. Att ta reda på alternativ, fundera över hur man kan välja och att diskutera detta med andra, är viktigt för barns utveckling, berättar Nukala Venedhar Reddy från Indien.Även om förhållandena skiljer sig, finns det mycket som går att överföra till andra länder. I Zambia håller man på att introducera en ny läroplan som bygger på att skolarbetet ska vara ämnesövergripande. – Det här stämmer helt med våra tankar. Både Storyline, trafiksäkerhet och miljö går att överföra till vårt utbildningssystem, förklarade John Muyangana från Zambias utbildningsdepartement. Brasilien som ligger på andra sidan jordklotet är inte heller så annorlunda. Efter besöket vill Brasiliens delegat fortsätta hålla kontakt.Känner sig betydelsefulla- Vi arbetar mycket med media och via e-post och via Internet kan man fortsätta att hålla kontakt. För mig och mina elever kommer världen närmare via datorn, förklarade Camila Godinho från Brasilien och poängterade värdet av vänskap och förståelse mellan människor i olika delar av världen.Delegaternas besök och arbetet med trafik och miljö har betytt mycket för eleverna på Kärrdalsskolan.- Barnen har gjort ett strålande jobb både med ”Pendlar-Kalle” , alla översättningar till engelska och presentationerna, summerade klassläraren Evelinn Fagerberg. Och de har lärt sig massor. När man ska berätta för andra, då lär man sig mest. Är det dessutom roligt och barnen möter uppskattning ger det ännu mer. Eleverna kände sig betydelsefulla och lite imponerade var de av att delegaterna kom från både departement, myndigheter och expertorgan.- De lyssnade verkligen på vad vi sa. Att jobba på det här sättet har varit jättelärorikt, sen var det spännande att prata portugisiska med den brasilianska delegaten eftersom jag kommer från Portugal, berättar Miguel Riscado-Pereira 12 år.Barnen viktiga för hållbar utveckling- De var verkligen intresserade och jag tycker att det är viktigt att vi elever lär oss om miljön, men regeringen och de som bestämmer måste också göra en del. Jag tycker att man ska göra som i Grekland – förbjuda trafik varannan dag, deklarerar Björn Mattsson 11 år.Barn och unga har en viktig roll i utvecklingen av ett hållbart samhälle och delegaternas besök och kontakter med skolverksamma i Göteborg kommer förhoppningsvis att ha betydelse för det fortsatta arbetet under rådslaget ”Learning to change our world”. Istället för rader av föreläsningar under rådslaget är de 350 deltagarna aktiva i arbetsgrupper. De förväntas bidra med egna erfarenheter, komma med goda exempel och fortsätta med att förverkliga de tankar som kommer fram under dagarna i Göteborg. Generalsekreteraren för rådslaget Manne Wängborg, är helnöjd med dagens besök i ”verkligheten”:- Detta var helt fantastiskt. Det var roligt och väldigt konkret. Nu har delegaterna med sig en mångfald av erfarenheter som de kan diskutera med varandra och ta med sig hem.Femteklassarna på Kärrdalsskolan berättade om Pendlar-Kalle för de internationella delegaterna. Foto: Bodil RehnbergBodil RehnbergSkolutvecklingsenheten i Göteborgs Stad