Byggs i Saab-fabriken. En helt ny el-trehjuling ska testas inom Göteborgs Stad, som ett alternativ till bilen. I maj ska de tio första vara färdigbyggda – i den gamla Saab-fabriken i Trollhättan.

– Det är den del av fabriken som gjorde specialbilar, till exempel polisbilar, som nu ska användas för våra elfordon”, berättar Ove Erikson, tillförordnad vd för Gatubolaget.

– Det känns extra roligt att vi kan vara med och se till att fabriken fylls av ny tillverkning, som har framtiden för sig, fortsätter han.

Utvecklade av Lerumsföretag
Fordonet är byggt i lätt och säkert kompositmaterial, har en maxfart på 45 km i timmen, är klassat som EU-moped och får alltså inte köras på cykelbana.

Modellen heter ZBee och har utvecklats av det lilla västsvenska bolaget Clean Motion AB, med säte i Lerum. Än så länge finns den bara i ett enda exemplar.

Totalt ska nu 40 trehjulingar byggas i en första fältprovserie för Gatubolaget. Statens Energimyndighet har beviljat bolaget stöd med närmare tre miljoner kronor till provserien.

Gatubolaget kommer att äga fordonen som sedan hyrs ut till de olika testanvändarna, till exempel bolag och förvaltningar inom Göteborgs Stad men även i grannkommunerna.

Från fossildrivna bilar till små smarta fordon
Trehjulingen kan laddas på fyra till sex timmar. Den kommer att få två olika batteripack, ett som går tre mil och ett som klarar sex mil.

– Det här blir en utmaning, ett lite nytt sätt att transportera sig, säger Ove Erikson.

Gatubolaget har i uppdrag att samordna stadens fordon, till exempel genom bilpooler.

– I vårt uppdrag ingår att erbjuda de kommunala förvaltningarna och bolagen energieffektiva transporter. Här ser vi en möjlighet att förändra strukturen, från fossildrivna bilar till små smarta elfordon, säger Ove Erikson.

35 öre milen
Elförbrukningen för trehjulingen motsvarar 0,3 kWh/mil, vilket motsvarar tre centiliter(!) bensin per mil.

– Det innebär en kostnad på 35 öre milen, konstaterar Ove Erikson.

I slutet av september 2013 ska projektet vara utvärderat och klart.