Ett Västtrafikkort har en livslängd på uppemot fem år - ändå slänger många resenärer sina kort när laddningen tar slut. Nu vill Västtrafik få fler att behålla sina kort och ladda om. Under 2007 såldes en halv miljon Västtrafikkort, många av dem helt i onödan.

Med tanke på att ett kort, med normalt slitage, rent fysiskt håller i mellan tre och fem år borde den vanlige resenären som betalar för ”månadskort” i princip kunna ladda om kortet mellan 36 och 60 gånger.

Göteborgarna sämst

– Men i snitt laddas varje kort om bara 2,5 gånger, vilket vi tycker är onödigt lågt. Vi vill gärna komma upp i åtminstone sex laddningar per kort, säger Maria Holmström, försäljningschef på Västtrafik.

Problemet är särskilt stort i Göteborgsområdet där resenärerna sedan tidigare är vana att köpa 100-kort som man slänger när de är slut.

Dålig miljö och ekonomi

Att slänga ett fungerande Västtrafikkort och ersätta det med ett nytt innebär både en onödig miljöbelastning och en kostnad för Västtrafik som indirekt hamnar på biljettpriset.

– Nu ska vi ha en informationskampanj som förhoppningsvis får fler att ladda om sina kort, annars kan det i värsta fall bli tal om att ta ut en miljöavgift eller liknande på varje kort, säger Maria Holmström.

En av fördelarna med Västtrafikkortet är att det går att registrera, vilket innebär att det kan spärras vid förlust. Man kan då och få tillbaka ett nytt kort med samma giltighet som fanns vid spärrtillfället.