När Färdtjänsten upphandlade personbilstrafiken ställdes hårdare krav än någonsin. De åtta entreprenörer som nu ingått avtal förbinder sig bland mycket annat att bara köra miljöfordon med alkolås, endast ha utbildade förare och betala vite om 10.000 kronor om resenärerna har för många klagomål.

Det nya avtalet börjar inte gälla förrän 1 augusti 2009, men den framförhållningen kan behövas med tanke på vilka förberedelser de olika taxiföretagen har framför sig.

– Det handlar om cirka 200 personbilar som entreprenörerna behöver byta ut för att klara miljöbilsnormen. Vi har inte hittat några dieselbilar som har tillräckligt bra partikelfilter, så det är gas eller etanol som gäller, säger Roland Jenssen på Göteborgs Färdtjänst, som dessutom är glad att se en gammal dröm gå i uppfyllelse:

– Jag har jobbat med Färdtjänstens upphandlingar i sex år och alltid efterfrågat personbilar som både rymmer en person sittande i sin rullstol och tre medföljande resenärer, säger Roland Jenssen.

Samma komfort som andra resenärer

Nu har man äntligen hittat en lösning och Färdtjänsten får tolv sådana bilar till sitt förfogande.

– Det blir en helt ny frihet för våra rullstolsburna resenärer, som kan resa hem i personbilskomfort från festen på fredagskvällen, ihop med sina kompisar, säger en nöjd Roland Jenssen.

I väntan på att avtalet träder i kraft ha de åtta entreprenörerna fått registrera de 450 förare som ska utföra jobbet. Alla har blivit godkända av Färdtjänsten, men det godkännandet är en färskvara.

– Vi har i princip daglig kontakt med Länsstyrelsen och får löpande information om de drar in tillståndet för någon taxiförare eller om Skattemyndigheten inte har fått in skatter och avgifter från droskägarna, säger Roland Jenssen.

Om så skulle ske kommer Färdtjänsten att stänga av förarna med omedelbar verkan, även om de har genomgått den fyra dagar långa utbildning av Färdtjänsten, som från och med nu också är obligatorisk.

Dagliga utvärderingar

Ytterligare en nyhet i avtalet är att de entreprenörer som resenärerna tycker är bra kommer att premieras med att få fler turer att köra.

– Vi gör löpande kvalitetsundersökningar och ringer dagligen upp resenärer och ställer ett tiotal frågor om hur de blev bemötta, om de fick tillräcklig hjälp, om de kom i tid, om föraren körde lugnt och säkert och liknande, säger Roland Jenssen.

Svaren på frågorna ligger sedan till grund för en betygsättning som är direkt kopplad till både en ekonomisk bonus alternativt straffavgift, och prioriteringen i kön till körningar.

– De som får högst betyg kommer alltid att prioriteras först och får därmed fler körningar, detta görs en gång i kvartalet. Om man kommer över en viss nivå i resenärernas betyg får man dessutom en bonus på 1,5 procent av det senaste kvartalets inkörda belopp. Om man däremot hamnar lågt vad gäller bemötandenivå kan man få betala ett vite på upp till hela 10.000 kronor, säger Roland Jenssen.

Tuffa men rimliga krav

Betygen från resenärerna nollställs varje kvartal, vilket gör att entreprenörerna inte kan slå sig till ro med att en gång ha lyckats bra.

– Det är första gången som vi ställer den här typen av krav i avtalen, men de har tagits emot positivt av entreprenörerna. De tycker att det är tuffa men i grunden självklara krav, säger Roland Jenssen.

Fotnot:
Det nya färdtjänstavtalet gäller i tre år, med option på ytterligare ett, och börjar alltså gälla 1 augusti 2009. De entreprenörer som ingår i avtalet är Taxi Kurir, Taxi Göteborg, Taxi 020, Reza Taxi, Tuva Specialtransporter, S-Way, Hima och Göteborgs Buss.