Upphandlingen av trafiken på färdtjänstens flexlinje i Majorna och Linnéstaden måste göras om, det har nu länsrätten slagit fast för andra gången. Den segdragna historien ser därmed ut att gå mot sitt slut, men ännu återstår uppemot ett år innan trafiken verkligen kan komma igång.

Det var efter att Orusttrafiken i januari 2007 vann upphandlingen om vem som skulle få trafikera flexlinjen i Majorna och Linnéstaden som de juridiska turerna började.

En av konkurrenterna om uppdraget, Sandarna Transporter AB, överklagade beslutet. Länsrätten beslöt då att upphandlingen skulle göras om.

Efter att ärendet sedan har varit uppe i kammarrätten och vänt har nu länsrätten för andra gången slagit fast att upphandlingen måste göras om, då utvärderingskriterierna tidigare var för otydligt formulerade.

Ett års process återstår

– Nu ska vi sätta oss och formulera nytt upphandlingsunderlag och jag hoppas att vi är klara med det i slutet av året, så att vi kan gå ut med annonser. Därefter kan företagen lägga sina anbud, som sedan ska utvärderas. Den processen tar cirka tre månader. Sedan ska vinnaren anskaffa fordon, så i bästa fall kan nog trafiken komma igång om ungefär ett år från nu, säger Bengt Knutsson, chef på Flexlinjen.

Flexlinjen, som gör kollektivtrafiken mer tillgänglig då mötesplatserna finns på fler och andra ställen än hållplatser för andra bussar och spårvagnar, bedrivs idag i 17 områden i Göteborg, av ett 30-tal fordon. I oktober i år får också Älvsborg tillgång till tjänsten och än så länge vaga planer finns på att starta den även i Tuve-Säve och Kärra-Rödbo.