Antalet svårt skadade i mopedolyckor minskar i Göteborg, tvärtemot resten av landet, men 15-åringar är fortfarande klart överrepresenterade i olycksstatistiken. ”Bara för att man tagit tio lektioner på en förarutbildning är man inte fullfjädrad”, säger Gunilla Fransson Bangura, trafikpedagog på trafikkontoret.

Plötsligt ska barnet som tidigare cyklat till och från skolan på cykelvägar köra i 45 kilometer i timmen mitt bland bilar och bussar. Resultatet syns tydligt i statistiken över svårt skadade 15-åringar i trafiken. De flesta kör sin moped ett eller två år och tröttnar sedan.

Louise berättar om olyckan som gav dolt handikapp

– Därför är det hela tiden nya kullar att informera om riskerna, säger Gunilla Fransson Bangura.

Projektet Young Rider – På moped i Göteborg har i flera år informerat på skolor runt om i Göteborg. Man har också tagit fram en populär broschyr och gjort en film om en ung flicka, Louise Davoust, som skadat sig i en mopedolycka som gett henne bland annat ett dolt handikapp – nämligen dåligt närminne.

På torsdag kväll anordnar trafikkontoret en helkväll på temat Ung och odödlig på Folkets Hus vid Olof Palmes plats. Det är föräldrarna man riktar sig till och under kvällen kommer Louise Davoust, flickan som råkade ut för mopedolyckan berätta om sina erfarenheter.

Kan göra mycket med enkla medel

En annan föreläsare är Mats Trondman, rikskänd ungdomsforskare.

– Han ska prata om föräldrarnas roll, om den förlängda ungdomstiden och om vikten av att sätta gränser, säger hon.

Hon räknar med att ett hundratal föräldrar kommer till Folkets Hus, men betonar att det finns plats för fler.

Gunilla Fransson Bangura menar att föräldrarna kan göra mycket med enkla medel.

– Barn vill att man sätter tydliga gränser och tjatar om det. Man kan kolla hur snabbt barnets moped egentligen går. Man kan hjälpa barnet att bli en bättre förare i trafiken, säger hon.

Fler och fler flickor skadas

Om de senaste årens minskade mopedolyckor beror på informationsarbete enbart är svårt att säga.

– Det är säkert en kombination av mycket. Hastighetsbegränsande åtgärder, separerade vägbanor, vägbulor och informationssatsningar, säger hon.

Gunilla Fransson Bangura oroas nu över att andelen flickor som råkar ut för mopedolyckor ökar snabbt. Det beror på att det är fler flickor än för tio år sedan som kör moped, men det saknas statistik på om flickor är mer olycksdrabbade än pojkar.

– Fortfarande är det fler pojkar i antal räknat som råkar ut för trafikolyckor, men vi vet inte hur många pojkar respektive flickor det är som kör moped, säger hon.

2DA.jpg

Foto: Stina Olsson