“Spännande med en ny depå”. Den första spårvagnen rullade ut från den nya depån på Ringön på måndagsmorgonen. “Det är spännande med en ny depå, det händer ju inte varje dag”, säger Claes-Göran Bark, spårvagnsförare som fick äran att klippa bandet.

Första etappen av depån på Ringön är klar och på måndagsmorgonen klockan 04.28 rullade den första spårvagnen ut i trafik under applåder. Efter den vagnen rullade 29 andra vagnar ut. Vid ceremonin medverkade ett 30-tal medarbetare, Stefan Olinder, Göteborgs Spårvägars styrelseordförande, och Hans Nilsson, vd.

-Nu har vi etapp 1 klar, nu ska vi satsa mot etapp 2 för att få plats för våra nya vagnar, sade Hans Nilsson som också tackade medarbetare och andra aktörer för att depån nu finns.

Vad betyder den nya depån för verksamheten?

– Det innebär att vi får mycket bättre plats för den vagnsflotta vi har idag, men framför allt så är nya spårvagnar på väg in till Göteborg. Vi håller på att provköra dem och de kommer att få sin hemvist på Ringön, säger Annette Johansson, kommunikationschef på Göteborgs Spårvägar.

Hur många depåer finns det i dag?

– Vi har depå på Rantorget i Gårda, en depå i Majorna och en liten depå i Slottsskogen. Depån i Majorna är ungefär hundra år gammal och det innebär naturligtvis att det finns begränsningar.

Innebär den nya depån på Ringön att någon annan depå stängs?

– Nej, inte i dagsläget. Vi har brist på kapacitet.

I den första etappen som nu är klar finns uppställningsplats under skärmtak, en mindre servicehall, personalutrymmen och plats för 30 spårvagnar. Den andra etappen är en ny modern spårvagnsdepå med plats för ytterligare 70 spårvagnar.

– Vi behöver moderna lokaler för att driva verksamheten. Den andra etappen kommer att bli en riktigt stor depå där vi har möjlighet att göra allt, i dagsläget blir det en begränsad verksamhet i den första etappen, säger Annette Johansson och berättar att det bland annat blir möjligt att göra alla typer av reparationer och underhåll i den stora depån.

Det är osäkert när etapp 2 kan börja byggas eftersom en av entreprenörerna som lämnade in anbud har överklagat. Ärendet ska prövas juridiskt.

Spårvagnsdepån på Ringön byggs och förvaltas av Västfastigheter som är en förvaltning inom Västra Götalandsregionen. Västtrafik hyr anläggningen och Göteborgs Spårvagnar driver verksamheten.

Spårvagnsföraren Claes-Göran Bark fick äran att klippa bandet, bakom syns även Göteborgs Spårvägars vd Hans Nilsson. Foto: Göteborgs Spårvägar