Kontrollen av Göteborgs 5.500 miljöbilister blir nu lite tuffare. Senare i år görs stickprov hos ett antal bilägare. Om de inte kan visa kvitton på att de kör minst halva körsträckan på miljövänliga bränslen, får de inte parkera gratis längre.

– Vi har fått signaler om att en del inte hanterar detta rätt. För att det ska vara rättvist och för trovärdigheten kring miljöbilarna är det viktigt att göra en revision ibland, säger Lennart Jideblad, chef för tillstånd och dispenser på Göteborgs trafikkontor.

Fri p värd flera tusen

Lennart Jideblad och trafikkontorets miljöchef Anders Roth gick för några veckor sedan ut med ett brev till alla miljöbilsägare i Göteborg och påminde om villkoren för att få det åtråvärda tillståndet att parkera gratis i tre år mot en avgift på 50 kr.

Ett tillstånd som kan vara värt tusentals kronor på ett år. Det räcker dock inte att stå som ägare till en miljöbil. Man måste också köra minst halva sträckan på miljöbränslen, till exempel biogas, naturgas eller etanol. Många miljöbilar går att köra både på gas och bensin, så kallade bi fuel-bilar.

I brevet påminns om att det är viktigt att notera hur mycket bilen kör på ett år och dessutom spara kvitton eller kontoutdrag som visar vilka och hur mycket bränsle man köpt.

Hissar varningsflagg

”Vi vill tro att de flesta miljöbilsägare kör mest på miljöbränsle och tycker det är tråkigt att behöva kontrollera detta. Å andra sidan erbjuder kommunen denna förmån för att uppnå en bättre miljösituation i stan. Missbrukas förmånen finns det inget skäl att ha den kvar”, står det bland annat i brevet.

– Vi ville hissa varningsflagg innan vi går ut och gör stickprov. Många som har en miljöbil har nog inte förstått de här villkoren, till exempel anställda som har tjänstebil och där arbetsgivaren ansökt om p-tillståndet, säger Lennart Jideblad.

– Det handlar om att säkerställa att vi får bra miljöeffekt av våra åtgärder. Och det får vi inte om många kör miljöbilar på nästan enbart bensin, för att de tycker att etanol är för dyrt eller för att de tycker det är bökigt att tanka gas.

Först i Sverige för tio år sedan

Än så länge har inga parkeringstillstånd återkallats för att bilägarna kör på för stor andel bensin.

Göteborg var först i Sverige med att erbjuda elbilar och andra miljöfordon gratis parkering, en förmån som funnits i mer än tio år. Nyligen har även Stockholm infört liknande regler och där ska miljöbilarna även slippa den omstridda trängselavgiften.

Idag finns cirka 20.000 miljöfordon i landet, men de blir fler varje månad. I år räknar experterna med en kraftigt ökad försäljning, bland annat eftersom Volvo och Saab kommer med nya etanolmodeller.