Kommunleasings chef Filip Nystedt har blivit testförare. Sedan en dryg vecka kör han en så kallad laddhybrid i form av en ombyggd Toyota Prius. På Gatubolagets initiativ ska han bilda sig en uppfattning om laddhybridens bränsleförbrukning och hållbarhet.

Gatubolaget har i sin ägo tre ombyggda hybridbilar av märket Toyota Prius. Själva konverteringen går ut på att man har kompletterat bilens befintliga batteri med ett extra laddbart batteri. Innan Filip Nystedt ger sig ut på vägarna laddas batteriet i några timmar.

− Sedan kan jag köra ungefär fem mil på batteriet, säger Filip Nystedt, som har laddhybriden som sin tjänstebil under de kommande tre åren.

Minskad bränsleförbrukning

Han är redan entusiastisk över resultatet. Bränsleförbrukningen har minskat markant. Filip Nystedt har räknat ut att laddhybriden drar ungefär hälften så mycket som en vanlig hybridbil. Det vill säga att den drar ungefär 0,23 liter bensin per mil vid batteridrift.

− Från början trodde jag att bilen inte skulle dra någon bensin alls när jag körde på batteriet. Så är det inte, eftersom batteriet inte riktigt räcker till i exempelvis en brant uppförsbacke. Men oavsett är bensinförbrukningen mycket lägre med laddhybriden, säger han.

Prova och se

Från Gatubolagets sida tror man att laddhybrider hör framtiden till.

− Jag tror att vi kommer att se många laddhybrider från de stora bilföretagen inom ett eller två år. Det vi gör nu är lite prova och se. Blir det här en framgång så hoppas jag på fler laddhybrider inom staden framöver, säger Ove Erikson, affärsområdeschef på Gatubolaget.

Olika väglag och hastigheter

Testkörningen är än så länge bara i sin linda. Ove Erikson lyfter fram betydelsen av att fortsätta under en längre period för att kunna fälla ett slutgiltigt omdöme.

− Bilen måste köras vintertid, på olika vägar och i olika hastigheter. På sikt handlar det om att se om det här är rätt teknik för en bättre miljö, säger han.

Involverade i testet av laddhybriden är också Test Site Sweden på Lindholmen Science park.