Nu är den snart klar, utbyggnaden av flexlinjer till hela Göteborg. Inom två veckor invigs tre nya linjer, sedan finns det flexlinjebussar i samtliga 21 stadsdelar. Och det är Göteborg ensamt i Sverige om.

– Vi känner i alla fall inte till någon annan svensk stad med en kollektivtrafik som nästan alla kan resa med och som är så utbyggd att det är högst 150 meter till närmaste hållplats för de allra flesta, säger Bengt Knutsson, chef för Flexlinjen.

En del kvar att göra i övrig kollektivtrafik

Tretton år efter starten för de populära flexlinjerna är det nu alltså färdigbyggt, åtminstone för den närmaste framtiden.

Bengt Knutsson kan konstatera att Göteborg har följt den utbyggnadsplan som togs i början av 2000-talet. Och att staden har lyssnat på direktiven från regering och riksdag om att göra kollektivtrafiken tillgänglig för de allra flesta senast år 2010.

– Inom den övriga kollektivtrafiken återstår en del att göra, till exempel anpassa vissa hållplatser och öka andelen låggolvsspårvagnar. Men projektet flexlinjeutbyggnad är klart, säger Bengt Knutsson.

Överklaganden har försenat linjen i Majorna-Linné

Måndag 2 november invigs den nya flexlinjen i Kärra-Rödbo och dagen därpå Tuve-Säves linje. Trafiken startar i båda områdena 3 november.

Måndag 16 november är det så dags för den sista i raden, Majorna-Linnéstaden. Den linjen har försenats kraftigt av överklagande från företag som inte varit nöjda med upphandlingen av trafiken.

– Det har faktiskt försenat starten två och ett halvt år. Å andra sidan har det gått desto snabbare att få igång Tuve-Säve och Kärra-Rödbo, säger Bengt Knutsson.

Ser över verksamheten kontinuerligt

I Tuve-Säve och Kärra-Rödbo kommer bussarna att köra två dagar i veckan.

– Vi gör ett test med två dagar i veckan, sedan får vi se hur omfattande trafiken bör vara, säger Bengt Knutsson.

Han påpekar att Flexlinjen, precis som alla andra som erbjuder kollektivtrafik, ser över och utvecklar sin verksamhet hela tiden. Därför kan det mycket väl tillkomma nya linjer i något område eller dras in trafik på andra håll. Men inte den närmaste tiden.

22 linjer i 21 stadsdelar

– Nej, det blir inga större förändringar det närmaste året. Men på sikt utvärderar vi kontinuerligt om vi tillfredsställer resebehoven eller inte. Och så får vi anpassa trafiken efter det, antingen utöka eller dra ner, säger Bengt Knutsson.

När de tre nya linjerna är igång, finns det 22 flexlinjer i Göteborgs 21 stadsdelar (Frölunda har två). Linjerna trafikeras av 36 specialbyggda bussar och beräknas ha närmare 300.000 resenärer på ett år.