Tre bussar ska provköras på linje 60. Det är Volvo Bussar som utvecklat en ny typ av hybridbuss med plug in-teknik. Nu ska både bussar och laddningsstationer testas i verklig stadsmiljö. Projekt Hyper Bus kör igång den 1 september och har precis beviljats EU-stöd på 14 miljoner kronor.

De nya laddhybridbussarna är en vidareutveckling av en Volvo-hybridbuss som redan finns på marknaden. Precis som den tidigare versionen drivs den nya busstypen med både el och diesel.

Skillnaden är att med ett större och bättre batteri och snabbare laddning så kan den nya bussen köras på el större delen av sträckan. Tanken är att bussen laddas vid en laddningsstation på ändhållplatsen vilket bara tar fem till sju minuter.

Börjar provköras nästa höst
Det finns flera miljöfördelar med den nya bussen. Energiförbrukningen minskar med 65 procent och utsläppen av koldioxid med 75 procent jämfört med vanliga dieselbussar.

– Vi arbetar aktivt för en bättre miljö i vår stad. I och med att bussarna kan gå på enbart eldrift under en stor del av sträckan kan man nu börja fundera på busstrafik i delar av staden som ännu inte trafikeras – och därmed öka tillgängligheten, säger trafikdirektör Birgitta Hellgren, på trafikkontoret.

Bussarna kommer troligen att köra på linje 60, mellan Masthugget och Lunden, med början i oktober 2012.