Dialogen Next stop 2035 har börjat. Hur ser framtidens kollektivtrafik ut i Göteborg, Mölndal och Partille? En högbana, kan det vara nåt? "Utan tvekan det bästa förslaget på mycket länge", säger Semir Lagumdzija från Kortedala.

Han var en av flera hundra göteborgare som tyckte till om kollektivtrafiken på Drottningtorget på lördagen. Där stod en lysande vit spårvagn parkerad, med budskapet ”Var med och forma framtidens kollektivtrafik”.

27F2.jpgDet passade många på att göra, genom att fylla i en snabbenkät med tolv frågor om nya trafikslag, turtäthet, byten, hållplatser och restider. Här fanns också politiker och tjänstemän från Göteborgs Stad och Västra Götalandsregionen.

Dialogen kallas Next stop 2035 och startade på webben i torsdags, 1 oktober. På lördagen hade man flyttat ut till Drottningtorget och fler chanser kommer (se nedan!).

Högbana och linbana
Den stora frågan är hur kollektivtrafiken i Göteborg, Mölndal och Partille ska se ut runt år 2035. Då lär det bo 200 000 fler människor än i dag i området och då kan det bli trångt i kollektivtrafiken om inget görs.

Så frågan är vad? I Next stop 2035 skissas nya trafikslag som högbana, linbana, snabbspårvagnar och snabb-bussar.

Semir Lagumdzija gillade alltså högbanan, ett slags spårvagn på pelare.

– Även om det skulle kosta mycket, tror jag att det skulle bli en fantastiskt effektiv och bra investering, sa Semir Lagumdzija.

7C18.jpg
Han var mer tveksam till en linbana, på grund av starka vindar i Göteborg.

– Men om man kan lösa det, kan det bli jättebra. Jag är beroende av bra kollektivtrafik, eftersom jag åker till jobbet i Uddevalla varje dag. Och på den sträckan fungerar det inte bra, med ideliga förseningar och inställda tåg.

– Jag är jättepositiv till alla förändringar som leder till snabbare och mer effektiv trafik, sa Semir Lagumdzija.

Gillar elbussen
Julia Honcharova från Rosendal hade svårt att välja mellan allt det nya.

– Jag gillar alltihop. Det är bra att Göteborg försöker få in ny teknik i kollektivtrafiken, det är ju oftast den nyaste tekniken som är den bästa. Och jag tror att göteborgarna gillar det som är nytt, sa Julia Honcharova.

Själv gillar hon den nya el-bussen 55:

– Den är mycket komfortabel och mjuk att åka med. Linbana kan säkert bli bra också, eftersom Göteborg är så kuperat, men bara på några få platser i stan, tyckte Julia Honcharova.

567A.jpgFederico Ghirelli från Guldheden uppskattade också att få lämna synpunkter.

– Jag cyklar mest, men integrerar ofta med kollektivtrafik, till exempel med Älvsnabbare när jag ska till jobbet. Jag gillar spårvagnar och elbussar mest. Jag har märkt att luften i en elbuss är bättre än i en vanlig buss.

Blir plats över
– Alla de nya transportmedlen verkar intressanta, särskilt linbanan och högbanan, de lämnar ju mycket plats åt övrig trafik. Jag skulle gärna se färre bilar i stan, för jag lider av avgaserna, sa Federico Ghirelli.

Sofia Hellberg, trafikstrateg på trafikkontoret, var en av dem som stod på Drottningtorget och pratade med folk på lördagen. På en punkt blev hon förvånad:

– Jag har trott att göteborgarna generellt bara vill ha spårvagn, men idag har jag mött många som hellre vill ha bussar bland annat för att bussar är mer bekväma, sådana synpunkter är jätteviktiga för oss att fånga upp, sa Sofia Hellberg.

– De flesta jag pratat med idag har varit mycket positiva till nya trafikslag. En del är tvekande inför att själva åka linbana eller till förarlösa system, till exempel högbanan.

Nya fokusgrupper i höst
– Sådana synpunkter är också viktiga, nu jobbar ju bilindustrin med självkörande fordon och den tekniken kan säkert överföras på både spårvagnar och bussar i framtiden, sa Sofia Hellberg.

Lördagens event handlade inte bara om att få in synpunkter, utan också om att locka folk till nya fokusgrupper. Cirka 200-300 personer behövs till tio grupper i höst, utspridda över staden.

– Första omgångens fokusgrupper handlade om kvaliteter i kollektivtrafiken, sa Sofia Hellberg.

– Nu i andra omgången går vi mer på djupet och diskuterar nya trafikslag och investeringar, till exempel var vi ska bygga ut bussnätet och var vi ska bygga ut spårvagnsnätet.

Allmänhetens synpunkter kommer att ställas samman i november och december. Under våren 2016 ska en rapport gå ut på remiss.

Redan nästa lördag, 10 oktober, finns utställningen och chansen att lämna synpunkter vid Mölndals resecentrum, kl 10 – 15.

Den vita spårvagnen finns på plats på Drottningtorget i Göteborg även lördag 17 oktober, klockan 10 – 15. Samma dag och tid finns utställningen också vid Partille Resecentrum i Allum. Fast där finns ingen vit spårvagn, eftersom det inte finns nån räls dit. Inte ännu, är kanske bäst att tillägga.

732C.jpg
Många ville fylla i snabbenkäten med tolv frågor.