Jättestort intresse att delta. 30 cyklister i Göteborg är nu igång i projektet Vintercyklist, som ska uppmuntra fler att vilja cykla även under den mörka och kalla årstiden. En av dem är Anna-Karin Fors i Askim. ”Dubbdäcken är på och det ska bli roligt att testa dem i snö om den kommer”, säger hon.

Anna-Karin Fors är en av Göteborgs 30 utvalda vintercyklister.

Anna-Karin Fors är ingen ovan pendelcyklist, men i början av november varje år brukar hon ställa undan cykeln och ta sig till jobbet, inne i centrala Göteborg, med buss eller genom samåkning i stället.

– I våras när corona kom plockade jag fram cykeln tidigare än vad jag brukar, och märkte då att man vänjer sig ganska fort vid mörkret och kylan. Den här vintern är det inget alternativ för mig att åka kollektivt och då blir det här projektet en extra motivation att cykla, säger hon.

Omfattar cyklister i hela regionen

Anna-Karin Fors är en av de 30 cyklister i Göteborg som blivit antagna att delta i Vintercyklist – ett projekt som drivs av Hållbart resande väst i samarbete med Göteborgs Stad. Projektet drivs i flera kommuner i Västra Götaland.

– Intresset var jättestort och vi fick in drygt 1 000 ansökningar i Göteborg. Vi planerar att köra Vintercyklist även nästa år, säger Sara Hellgren, projektledare på trafikkontoret i Göteborgs Stad.

De som deltar i projektet ska cykla minst tre dagar i veckan och rapportera till sin kommun hur vinterväghållningen fungerar, vilket innebär värdefull input för trafikkontoret, påpekar Sara Hellgren. Syftet med projektet är att hitta de så kallade sommarcyklisterna och visa på att det går bra att cykla även vintertid.

– Med rätt inställning och utrustning är Göteborg en väldigt bra cykelstad året runt, säger Sara Hellgren och berättar att uppföljningar visar att en majoritet av de som tidigare deltagit i projektet fortsätter att vintercykla även när projektet är avslutat.

Hälsan ett skäl att delta

 Cyklisterna, som är med i projektet i år, har en bra spridning över stan och de cyklar olika långa sträckor. Det är alltifrån tre kilometer enkel väg, till någon som cyklar fyra mil om dagen.

– I ansökningarna har vi sett att många nämner hälsan som ett skäl till att delta. Många tar också upp miljöaspekten eller att de nu vill undvika trängsel och kollektivtrafik, säger Sara Hellgren.

Projektet drog igång 30 november och deltagarna har utrustats med dubbdäck och reflexväst.

– Det var minusgrader några dagar i förra veckan och det kändes tryggt med däcken. Nu ser jag fram emot att få testa dem i snö, säger Anna-Karin Fors.

Cykelbanor saltas

 Under våren och hösten märkte Anna-Karin av en stor ökning av cyklister på Säröbanan, som hon cyklar på till och från jobbet. Men nu har trafiken mattats av.

– Det är svårt att veta om det beror på att fler jobbar hemma eller om fler nu valt att ställa undan cykeln.

Cykelbanorna i Göteborg har lika hög prioritet som bilvägar när det gäller vinterväghållning. De flesta cykelbanor saltas, vilket inte sker på bilvägar.

Vad tror du blir det jobbigaste med vintercyklingen?

 – Det blir nog att jag vissa dagar måste jobba hemifrån och att jag då inte får cykla varje dag. Det är lättare när det görs kontinuerligt. Jag ser det som en otrolig lyx att få vardagsmotion samtidigt som jag får rensa huvudet både på dit- och hemvägen, säger Anna-Karin Fors.