… strategisk affärsutvecklare på Parkeringsbolaget. Varför vill japansk tv intervjua dig?

– Göteborgs Stad är tillsammans med en rad andra aktörer med i ett projekt som heter Drive Me och som handlar om att utveckla självkörande bilar. Vi på Parkeringsbolaget jobbar med smarta parkeringslösningar för de självparkerande bilarna, och nu gör japanerna ett 26 minuter långt program som ska sändas på bästa sändningstid.

Vilka slags frågor fick du svara på?
– Jag fick förklara vilka fördelar vi ser med de smarta parkeringslösningarna. Att vi kan effektivisera parkeringsytorna med ny logistik, och dessutom öka både säkerhet och trygghet när man slipper köra in i parkeringsgaraget själv.

Hur länge höll intervjun på?
– Totalt pratade vi i ett par timmar, men vad dom sedan använder i sitt program har jag ingen aning om. Dom träffar ju många andra som är delaktiga i projektet också. Tv-teamet ska vara kvar en vecka till och dom vet att vi gärna ställer upp om de behöver mer information.

Bra pr för parkeringsbolaget alltså?
– Ja absolut. Det här var klockrent för oss – vi tvekade inte en sekund. Vi ser ju en stor framtid i att hitta smartare och effektivare parkeringslösningar.

Har du varit med i sådana här sammanhang tidigare?
– Nej jag har faktiskt bara jobbat på Parkeringsbolaget i en månad. Men jag har varit i Japan i affärer vid ett par tillfällen för många år sedan.

Du kanske till och med kan lite japanska?
– Nej, inte ett ord. Några enkla kinesiska fraser klarar jag, men intervjun gjordes på engelska.

Tror du att projektet med självkörande bilar är så intressant att det kan bli ännu mer internationell uppmärksamhet framöver?
– Absolut – det är jag helt säker på, och vi vill gärna medverka och visa att vi är en aktiv part.