De första på plats våren 2019. En stor del av Göteborgs spårvagnar har transporterat stadens resenärer sedan 60-talet. År 2019 anländer modernare fordon. ”Jag är övertygad om att vi får världens bästa vagn”, säger Göteborgs Spårvägars vd Lars-Börje Björfjäll om den nya M33:an.

Det var Bombardier Transportation tillsammans med Vossloh Kiepe som i våras vann upphandlingen av nya spårvagnar till Göteborg. I dag 11 oktober blev avtalet giltigt. Nu väntar en slutgiltig utformning och tillverkning innan vi ser den nya spårvagnsmodellen på stadens gator.

Den design som visas på bilderna av den nya vagnen är bara en utgångspunkt för vidare jobb.

– Det är nu jobbet börjar. Det finns mycket man kan göra med designen utan att funktionen påverkas. Interiört är till exempel tyget på stolarna en sådan grej som ska diskuteras, säger projektledaren Mårten Ignell.

Den två första spårvagnarna beräknas till Göteborg våren 2019. De ska provköras minst 2 000 mil i trafik och godkännas innan resten levereras. År 2021 ska samtliga 40 vagnar, som upphandlingen avser, vara i bruk.

Klimatet en utmaning
Lars-Börje Björfjäll, vd på Göteborgs Spårvägar är övertygad om att de nya spårvagnarna håller världsklass.
– Det körs 3 500 liknande vagnar världen över. Det är en beprövad vagn och teknik, säger han.

Göteborg får enligt Stefan Aldborg, försäljningsansvarig hos Bombardier, en spårvagn med hög rörlighet i alla delar – vilket undviker ljudskrik i kurvor.

– Utmaningen är klimatet i Göteborg. Vagnen anpassas och materialvalet ska tåla det. Karossen blir rostfri, säger han.

Fler kommer resa med spårvagn
Grundbeställningen innehåller två typer av vagnar. 30 stycken som kan köras i en riktning (typ A) och tio stycken med förarhytter i båda ändar (typ B).

– B-vagnarna gör bra nytta vid spårarbete. Man slipper köra med ersättningsbuss, utan kan i stället vända tillbaka, säger Mårten Ignell.

Båda vagnarna som kommer att levereras är 33 meter långa. Det finns optioner på att beställa ytterligare 60 spårvagnar. De kan även vara av en tredje sort, typ C, som är en längre modell på 45 meter. De här vagnarna kräver dock anpassningar vid hållplatser och korsningar med mera innan köp kan bli aktuellt.

118 av Göteborgs sammanlagt 263 spårvagnar är just nu av typen M28/M29. De levererades mellan 1965 och 1972 och borde enligt Lars-Börje Björfäll bytts ut för längesedan.

– 75 procent av resandet i Göteborg sker med spårvagn, och siffran kommer att öka. Satsningen är nödvändig, säger han.

Nyfikna resenärer som vill provåka spårvagnstypen redan nu kan bege sig till Melbourne i Australien eller tyska Bremen och Dresden där snarlika modeller kör.

4370_2.jpg