Det magra utbudet av gasbilar i Sverige gör att Göteborgs Stad har svårt att nå upp till målet att 90 procent av stadens fordonspark ska bestå av miljöbilar år 2008. Fast bilarna finns, i Europa. Nu tvingas Gatubolaget själva importera fem gasbilar från Tyskland, när de svenska återförsäljarna inte vill ta hit dem.

1.217 gasbilar som ägs eller leasas av kommunen rullar redan idag runt på stadens gator, alltifrån skåpbilar och pick-uper ner till personbilar av minsta sort.

Men när Gatubolaget nu behöver köpa in fem nya personbilar i den allra vanligaste mellanklassen har de stött på patrull. Inget bilmärke kan idag erbjuda en modell som drivs av gas.

Finns inget att köpa

– Det märke vi tidigare har använt har för tillfället inte någon gasmodell i sitt sortiment. De och flera andra biltillverkare säger att det är på gång, men just nu finns ingen modell att köpa, säger Ove Erikson på Gatubolaget.

Åtminstone inte i Sverige. Ford har visserligen en gasvariant av en av sina mest populära modeller, Ford Focus, men bara på den kontinentala marknaden. Att importera den till Sverige är den svenska agenturen inte intresserad av.

– Den svenska marknaden är för liten för att det ska bli lönsamt att introducera en så annorlunda modell. Det skulle kräva så stora investeringar att tillhandahålla fullgod service att det inte skulle bli lönsamt, säger Ola Norberg på Ford, som hellre ser att kunderna väljer deras så kallade flexifuel-modeller som kan drivas både på bensin och etanol.

Gasen bättre alternativ

Men Ove Erikson på Gatubolaget ser inte etanolen som ett tillräckligt miljövänligt, ekonomiskt eller långsiktigt alternativ.

– Fordonsgasen består redan idag till 55 procent av ren, förnyelsebar biogas som vi kan utvinna ur våra egna anläggningar hos Renova och Göteborg Energi, och andelen växer hela tiden. Därför är gasalternativet det absolut mest miljövänliga på sikt, säger Ove Erikson.

– Dessutom är gas billigare, både i drift och sett till andra kostnader. Tjänstebilar som drivs av gas har 40 procent lägre förmånsvärde än de som drivs med fossila bränslen, etanolbilarna har bara 20 procent lägre förmånsvärde, fortsätter han.

Köper själva i Tyskland

På den tyska marknaden är infrastrukturen för gasbilar betydligt mer välutbyggd än i Sverige, med fler än 1.000 tankställen. Det är också till Tyskland som Gatubolaget nu har vänt sig för att därifrån själva importera fem Ford Focus som är konverterade till gasbilar.

– Eftersom vi redan har så många gasbilar själva har vi kompetensen att serva dem i våra egna verkstäder, säger Ove Erikson, som väntar in de fem gasbilarna innan årsskiftet.