Nytt resecentrum växer fram. När nya Alependeln kör sin premiärtur på söndag blir ett av stoppen extra festligt – det på den nybyggda knutpunkten Gamlestaden. På den mest anrika platsen i staden ska ett ett nytt resecentrum växa fram, och efter hand en helt ny stadsdel.
Gamlestaden i Göteborg gör verkligen skäl för namnet. Det var här staden från allra första början anlades 1473 under namnet Nya Lödöse, nästan 150 år innan Gustav II Adolf kom och tog äran åt sig genom att peka och säga ”Här skall staden ligga!”.
Bara ett stenkast ifrån den minnessten som påminner om de historiska vingslagen ligger nu den moderna station som ska knyta ihop kollektivtrafiken i ett av Göteborgs mest expansiva områden.
– Just nu arbetar både stadsbyggnads-, fastighets- och trafikkontoren med flera olika detaljplaner som alla berör det framtida Gamlestaden. Det vi inviger nu på söndag är bara den första etappen av många som återstår, säger Jessica Lindskog, kommunikatör på fastighetskontoret.
Lång vägg knyter ihop historien
Det som invigs är alltså Alependelns station, i form av bland annat 225 meter långa tågperronger som kan ta emot de nya, långa pendeltågen som ska gå mellan Trollhättan/Vänersborg och Göteborg. Tillgänglighetsanpassade hissar förbinder plattformarna och hållplatslägena för spårvagnar till och från Angered, som är upprustade med nya väderskydd.
Men mest spektakulärt är nog den gångtunnel som leder resenärerna mellan Gamlestadstorget och Alependelns station.
– Längs hela tunneln löper en 30 meter lång utställningsvägg med en permanent utställning som knyter ihop det historiska Nya Lödöse och de framtida visionerna för Gamlestaden, med livet i och kring Säveån som gemensam nämnare.
Redan till våren kommer nästa etapp för trafiken runt Gamlestadstorg. Så småningom börjar också arbetet med hela resecentrat som ska vara klart 2017, då har även bussarna flyttat från sin numera tillfälliga terminal.
– Exakt hur själva resecentrumbyggnaden kommer att se ut är inte klart än men det blir ett högt hus med bland annat restaurang och kiosk i bottenplan och kontorsytor för uthyrning på våningarna ovanför, säger Jessica Lindskog.
33 procent fler tåg på Centralen
I väntan på det kommer Alependeln, som planerats i 15 år och blir den första nya pendeltågslinjen i Västsverige på 20 år, från och med söndag att slussa resenärer mellan Trollhättan/Vänersborg och Göteborg med Gamlestaden som en av hållplatserna. Regiontågen ska gå varje halvtimme i högtrafik och även stanna i bland annat Lödöse Södra.
Från Älvängen går också tågen till en början en gång i halvtimmen, men från och med januari nästa år går de varje kvart i rusningstid. I och med den nya tidtabellen, som gäller från 9 december, ökar antalet tåg på Göteborg C i ett slag från 464 tåg till mer än 620 tåg per dag.
På söndag finns personal från Trafikverket och Göteborgs Stad på plats i Gamlestaden. Personal med rosa västar från Västtrafik kommer också att informera kunderna om trafiken och svara på frågor. Vid stationerna Gamlestaden, Älvängen, Lödöse Södra och Trollhättan kommer det arrangeras festliga aktiviteter för såväl stora som små resenärer.
Ungefär så här kan det tänkas se ut vid Knutpunkt Gamlestaden om några år. 2017 ska hela resecentrat vara klart och då har även bussarna flyttat in från sin numera tillfälliga terminal. Exakt hur själva resecentrumbyggnaden kommer att se ut är inte klart än men det blir ett högt hus med bland annat restaurang och kiosk i bottenplan och kontorsytor för uthyrning på våningarna ovanför . Illustration: Sweco