Ett nummer för alla ärenden. Tidigare har det krävts många olika telefonnummer för att ringa serviceresor. Nu ska det bli ändring på det. Från den 1 juni är det ett enda nummer som gäller − oavsett om du ska beställa en resa, efterlysa ett fordon eller ansöka om färdtjänst.

– Det kommer bli mycket lättare för göteborgarna att ta kontakt med oss, säger Helene Mohlin, kommunikationsansvarig på serviceresor.

Varje dag tar serviceresor emot 3500 samtal. De kan handla om bokningar eller avbokningar av resor med färdtjänst, flexlinje, till och från skola eller daglig verksamhet. Men också om kontakter med tillståndshandläggare eller frågor kring färdtjänst, fakturor och blanketter. Beroende på ärende har det fram till nu funnits ett telefonnummer för varje tjänst.

− För att göra det så enkelt som möjligt för göteborgarna inför vi nu ett nummer för alla tjänster. Det kommer att underlätta för alla. Från färdtjänstanvändare som bara behöver komma ihåg ett nummer till vårdnadshavaren som kanske använder flera av våra tjänster under en vecka, säger Helene Mohlin.

Svarar från Gustaf Adolfs torg

Det är över 30 år sedan dåvarande färdtjänstförvaltningen senast bytte telefonnummer. Då skedde det i samband med att förvaltningen flyttade till Högsbo. Även den här gången sammanfaller det med en flytt. Numera tar nämligen personalen på serviceresor (som numera tillhör trafikkontoret) emot alla samtal från Gustaf Adolfs torg, dit serviceresor flyttade i höstas.

− Vi får ofta frågor om vår beställningscentral sitter i ett call−center utomlands, men vi har alltid haft vår bas i Göteborg, nära de som behöver våra tjänster.

När du ringer det nya numret kommer du kunna välja tjänst genom knappval.

− Men om du av olika anledningar inte kan göra knappval går det bra att vänta kvar så få du hjälp, säger Helene Mohlin.

Även i fortsättningen är det olika telefontider för olika ärenden.

Det nya numret börjar gälla den 1 juni och den 1 december stängs de gamla numren helt.